۱) حل مسئله (problem solving)
حل مسئله یک مهارت است. در زندگی روزمره، در محیط کار و یا در خانواده مسائل و مسئله‌های متفاوتی وجود دارد. همه افراد روزانه با مسائل متفاوتی روبه‌رو هستند. اما موضوع مهم این است که هر فردی چگونه با مسائل مختلف زندگی‌اش برخورد می‌کند و چگونه آن‌ها را حل می‌کند.
منبع: https://plink.ir/0aWkF
۲) راهنمایی (guidance)
«راهنمایی ، جریانی است که به فرد کمک می کند تا خود و جهان خودش را بشناسد».
منبع: شرتزرواستون (1971) در کتاب «اصول راهنمایی»
۳) برنامه‌‌ریزی عملیاتی (strategic planning)
شناخت و پیش بینی و تعیین مراحل و توالی عملیات به تفکیک زمان، هزینه و نیروی انسانی الزم، کنترل و در صورت لزوم تجدید نظر در آنها را برنامه ریزی عملیاتی می‌خوانند.
منبع: کتاب چگونه برنامه عملیاتی تدوین کنیم مهندس جواد برازنده
۴) چشم انداز یا دور نما (Vision)
چشم انداز بیانگر نتایجی است که موسسه تحقق بخشیدن به آن را در دراز مدت هدف قرارداده است به عبارت دیگر چشم انداز شامل " آنچه می خواهیم در آینده باشیم " است . 
چشم انداز تصویر آینده شرکت بعد از تحقق ماموریت در افق برنامه می باشد و برای تحقق چشم انداز باید ماموریت را طوری تعیین کرد که آن چشم انداز محقق گردد.
مثال : کتاب چشم انداز ایران سال 1404 
۵) ماموریت، رسالت (Mission)
ماموریت در واقع فلسفه وجودی و مقاصد سازمان است ماموریت مهمترین دلیل موجودیت هر سازمانی است که چهارچوبی تعیین کننده در چگونگی تحقق پذیری اهداف استراتژیک آن دارد.
منبع: ویکی پدیا
۶) انگیزش (motivation)
انگیزه حالت یا وضعی روانی است که رفتار را در جهت هدف یا هدف هایی نیرو می دهد و فعال می سازد و هدایت می کند .بنابر این انگیزه مستقیما قابل مشاهده نیست.
منبع: مقدمات آموزشی دکتر علاقه بند
۷) روش شناسی (methodology)
در معنای آخر، روش شناسی به عنوان دانشی درجه دوم قرار دارد، که از دیدگاهی بالاتر به روش های تحقیق به عنوان دانشی درجه اول می پردازد.
منبع: مصطفی ملکیان، «روش شناسی در علوم سیاسی»
۸) نماد (symbol)
واژه "Symbol" در لغت به‌معنای نماد، نشانه، دالّ، نمودگار، نمون، رمز است.[1] و در عرف علمی، کد و سمبل نیز برای آن به‌کار می‌رود.[2]
منابع: [1]. آریان‌پور، منوچهر و دیگران؛ فرهنگ انگلیسی به فارسی، تهران، جهان‌رایانه، 1385، چاپ ششم، ج2، ص2258.
[2]. محسنیان راد، مهدی؛ ارتباط‌شناسی، تهران، سروش، 1385، چاپ هفتم، ص202.
۹) هدف‌های لفظی (stated goals)
محک یک هدف واقعی تاثیر آن بر خط مشی ، روابط و عملیات سازمانی یا به طور کلی بر رفتار افراد سازمان است عبارات و اظهاراتی که چیستی هدفها را بیان می کنند هدف های لفظی نامیده می شوند.
منبع: https://plink.ir/Ic4rt
۱۰) هدف‌های واقعی (real goals)
نتایجی که رفتار عملا در جهت آنها هدایت می شود هدفهای واقعی را تشکیل می دهند.
منبع: https://plink.ir/Ic4rt
۱۱) طراحی (designing)
گفته می‌شود. طراحی در معنای تخصصی، مفاهیم و کاربردهای متنوعی را دربر می‌گیرد، از این رو مانند واژهٔ هنر با یک تعریف مشخص نمی‌توان تمام جنبه‌های آن را بیان کرد.
منبع: شاپوریان، فریبا (۱۳۸۱). طراحی ۱. ص. ۲۱-۱۴.
۱۲) مهارت انسانی (human skills)
یعنی داشتن توانایی و قدرت تشخیص در زمینه ایجاد محیط تفاهم و همکاری و انجام دادن کار به وسیله دیگران، فعالیت مؤثر به عنوان عضو گروه، درک انگیزه‌های افراد و تأثیرگذاری بر رفتار آنان.
منبع: زهرا نظری راد وبسایت: aftab.ir
۱۳) مسئولیت (Responsibility)
در لغت “مسئولیت، مصدر جعلی از مسئول، ضمانت، ضمان، تعهد و مواخذه است.
منبع: https://plink.ir/OH60B
۱۴) برنامه درسی آشکار و رسمی (formal curriculum)
منظور از برنامه ی درسی رسمی، فعالیت های برنامه های درسی هستند که نظام آموزشی آن ها را به طور رسمی اعلام
می کند و در بسیاری از موارد در قالب کتاب های درسی در مدارس و مراکز آموزش عال تدریس می شود.
منبع: آیزنر، 1985، «مراجعه به» نوروز زاده، 1385
۱۵) برنامه ی درسی پوچ یا تهی (Null Curriculum)
هرگاه نظام برنامه ریزی درسی برخی از مفاهیم و مسائل را عملاً در برنامه های درسی نگنجاند و یا مطالب گنجانیده شده در برنامه های درسی یا کتاب های درسی با سن عقلی دانش آموزان و دانشجویان متناسب و برای آن ها قابل فهم نباشد، برنامه ی درسی را برنامه ی درسی پوچ می نامند.
منبع: عباس زادگان، 1376، "مراجعه به "نوروز زاده، 1385: اینترنت
۱۶) برنامه درسی پنهان (Hidden Curriculum)
"مایکل اپل " (1983) معتقد است که: برنامه ی درسی پنهان عبارت است از تدریس ضمنی هنجارها، ارزش ها و ایجاد تمایلات خاص به فراگیران است.
منبع: (عابدی، تاجی ، 1380 : 11)
۱۷) تدریس (teaching)
تدریس یک سلسله فعالیت منظم و هدف‌دار و از پیش طراحی‌ شده‌ به منظور فراهم آوردن فرصت یادگیری و ایجاد شرایط مطلوب یادگیری است.
منبع: سلسله‌ کتاب‌های خودآموز مهارت‌ها و فنون آموزش برای مربیان بهورزی - روش‌ها و فنون تدریس ۲
۱۸) یادگیری (learning)
کیمبل یادگیری را این‌گونه تعریف کرده است:
"تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری(رفتار بالقوه) که در نتیجه تمرین تقویت‌شده، رخ می‌دهد."
منبع: https://plink.ir/3D1TH
۱۹) غیر تکنیکی (Non-technical)
یعنی افرادی که به «ذهنیّت»، «شخصی بودن»، «ذوقی بودن»، «اکتشافی بودن» تأکید می‌ کنند. آنان به محصول و تولید برنامه توجه ندارند بلکه به یادگیرنده و یادگیری از طریق رویکردهای «فعالیت مدار» تأکید می‌ نمایند.
منبع: https://plink.ir/KfCTs
۲۰) محدودیت (Restrictions)
تعریف گلدرت از محدودیت عبارت است از هر چیزی که عملکرد سیستم را نسبت به هدفش محدود میکند. محدودیت عبارت است از هر عاملی که کارایی سیستم را در ارتباط با هدف یا مقصود از پیش تعیین شده محدود می‌کنند.
منبع: https://plink.ir/xo49c
۲۱) برنامه‌های ثابت و پایدار (Fixed schedule)
برنامه هایی هستنند که به دفعات راهنمای عمل مدیران قرار می گیرند. وبه برنامه ریزی در خصوص خط مشی ها ، رویه ها ، روشها و مقرراتی که سازمان ها  به عنوان راهنمای رفتار و فعالیت خود به کار می گیرند.
منبع: http://anoorabadi.blogfa.com/post/5
۲۲) برنامه‌های موقت (Temporary program)
برنامه موقت برای هدف ویژه یا دوره زمانی معینی انجام می شود. و وقتی که هدف تحقق یافت یا زمان سپری شد برنامه متوقف یا مورد تجدید نظر قرار می گیرد. 
منبع: http://anoorabadi.blogfa.com/post/5
۲۳) محیط (Environment)
محیط. [ م ُ ] (ع ص ) مقابل محاط. اسم فاعل از احاطه. (کشاف ). فراگیرنده. درگیرنده و احاطه کننده. (غیاث ). صاحب آنندراج گوید در فارسی به صله ٔ بر مستعمل است یعنی محیط بر، دربرگیرنده :
آنکه او را قیاس وصف نکرد
زانکه شد وصف او محیط قیاس.
منبع: لغت نامه
۲۴) تشریفات (protocol)
تشریفات رفتارها و رسوم پذیرفته شده ای است که ما باید با توجه به شرایط فردی، زمانی و مکانی که در آن هستیم آنها را رعایت کنیم. این رفتارهای تشریفاتی را باید در مکانهای مختلفی مثل محیط کار، خانواده، محیط های عمومی، مهمانی ها و جدیداً در فضای مجازی باید آموخت.
منبع: https://plink.ir/ux5wI
۲۵) محرک 
هر عامل محیطی را که در موجود زنده یا ارگانیزم اثر بگذارد و در آن دگرگونی یا نوعی رفتار به وجود آورد محرک می خوانند. 
منبع: https://plink.ir/oHQTb
۲۶) رویه‌ (procedure)
رویه‌ها مشخص کننده شیوه عملیات و نحوه انجام کار هستند. رویه‌ها، یک برنامه زمانبندی شده بری انجام فعالیتهای آتی هستند، در واقع رویهها فقط تعیین کننده شیوه عمل در سطوح مختلف سازمانند و ممکن است هر سطح از سازمان رویهای خاص خود را داشته باشد. رویه، راهنمای واقعی عمل است تا تفکر.
منبع: مقاله تعاریف برنامه و اجزای آن مهر ۱۳۹۳
۲۷) برنامه سالانه (yearly plan)
سندی است حاوی برنامه ها ، فعالیت های ذیل برنامه ها ، سنجه های عملکرد و نیز کمیت سنجه های عملکرد برای سال مالی مورد نظر ، که توسط دستگاه اجرایی تهیه می شود . دستور العمل تهیه برنامه سالانه به صورت جداگانه تهیه و ابلاغ شده است.
منبع: مقاله تعاریف برنامه و اجزای آن مهر ۱۳۹۳
۲۸) برنامه درسی سنتی (Traditional curriculum)
 برنامه درسی که در مدارس به صورت سنتی تدریس می شود. در مقابل برنامه درسی مجازی (مبتنی بر وب یا آن لاین)
منبع: اصول ومفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی تالیف دکتر کوروش فتحی واجار گاه
۲۹) برنامه درسی مجازی (Virtual curriculum)
تلفیق مجموعه ای از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی با برنامه های مدارس می باشد تا یادگیری دانش آموزان را تسهیل کند و به اشکال زیر ارائه می شود : -کلاس درس سنتی همراه با مهارتهای مرتبط با تکنولوژی ارتباطی واطلاعاتی . - یادگیری با استفاده از پست الکترونیکی و اینترنت. تدریس رودر رو وبحث غیر همزمان از طریق اینترنت - هرگونه ترکیب تکنولوژی با تدریس . - امکانات on line و..... برنامه درسی موجود در مقابل برنامه درسی جدید.
منبع: مقاله تعاریف برنامه و اجزای آن مهر ۱۳۹۳
۳۰) مدیریت آموزشی (educational)
در تعریف جامع، مدیریت را هماهنگی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدف‌های سازمانی گفته‌اند. می‌توان گفت مدیریت، فعالیتی است منظم، در جهت تحقق اهداف معین که از طریق ایجاد روابط میان منابع موجود، انجام دادن کار با مشارکت افراد دیگر و شرکت فعال در تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.
منبع: https://plink.ir/y7pKC

نیلوفر طیبی