پرسش و پاسخ

*مبنای هشتم*: *کرامت*


۱)کرامت به معنای چیست و از چه چیزی حاصل میشود؟

کرامت بزرگواری است و بزرگواری حاصل بهره وری معین یک موجود است بی آنکه پای مقایسه با غیر درآن گشوده شود و هرگاه چنین شد،آن را فضیلت گویند نه کرامت.

۲)‌یک مثال از بهره های درونی ویژه ای که خدا در اختیار انسان قرار داده بزنید و بگویید سبب چه میشود؟

عقل،سبب کریم و بزرگواری انسان میشود و این کرامت به اصل انسان بودن برمیگردد.

۳)پایگاه فراتر از کرامت چیست؟

رزق کریم

۴)بهره وری هایی که مایه امتیاز انسان از غیر انسان است چیست؟مقصود آن چیست؟

اصل عزت ناظر به این ویژگی است مقصود این اصل است که باید انسان مکرم را عزیز داشت مایه عزت نفس او را فراهم آورد.

۵)متفکل تدبیر و برآوردن عزت انسان کیست؟

خداوند(ربّ العزه)

۶)ربّ العزه یعنی چه؟

نشانگر این است که خداوند مالک و صاحب عزت و هم تدبیرگر عزت و عزت پرور است.

۷)درراستا و حاصل کرامت چیست؟

عزت،عزت نیز از جنس کرامت است و کرامت مضاعف است(عزت همسنگ برتر آمدن)

۸)معیار عزت چیست؟

تقوا

۹)احساس عزت چند گونه است؟توضیح دهید.

دوگونه است، گاه کسی به راستی عزتمند است و احساس عزت میکند و گاه کسی تنها احساس لذت میکند بی آنکه فی الواقع عزیز باشد.

۱۰)احساس عزت با ذلت قابلن جمع است؟

بله

۱۱)ذلت با عزت قابل جمع است؟

خیر

۱۲)چه زمانی انسان احساس عزت و سربلندی میکند؟

هرگاه انسان خود را توانا ببیند و دریابد که کاری از دست او بر می آید.

۱۳)آیا احساس ذلت با عزت قابل جمع است؟

خیر

۱۴)نخستین شرط عزت درونی چیست؟

اینکه فرد خود را کارامد ببیند و این نیز حاصل آن است که مربی امکانات بروز توانایی های او را فراهم آورد.

۱۵)تحدیث نعمت چند جنبه دارد؟

دوشنبه قولی وفعلی

جنبه نخست آن است که فرد به زبان بگوید واقرار کند که توانایی های او نعمت و عطیه الهی است و جنبه دوم عبارت است از آشکار ساختن عملی نعمت وبه سخن دیگر پدیدار ساختن عملی توانایی ها

 ۱۶)روش تفاغل را شرح دهید؟

این روش نیز از فروع اصل عزت است با این تفاوت که در روش حاضر توجه معطوف به ضعف های متربی است

 ۱۷)برای اختفای ضعف ها چند مقام میتوان نام برد؟برای اختفای ضعف دو مقام می توان در نظر گرفت یکی پیش از مسلم شدن آنها و دیگری پس از آن

 ۱۸) تغافل نشانه چیست؟ تغافل علاوه بر آنکه نشانه بلاهت و سادگی مربی نیست مایه بزرگواری او نیز هست پس این شیوه به عنوان شیوه ای فرع بر اصل عزت نه تنها متربی بلکه مربی رانیز در شرایطی عزت خیز قرار می دهد

 ۱۹) اندیشه ورزی چیست؟

تلاش و پویشی است که به هنگام مواجه انسان با معما ها در وی جریان می گیرد خواه این معماها سراب باشد خواه گره ای در کار باشد

 ۲۰) همه آدمیان درگیر اندیشه ورزی هستند به چه معناست؟

به این معنا همه متفکرند و اگر گاه قومی به صورت نداشتن تفکر مورد نکوهش قرار گرفته اند فلواقع نه به نداشتن تفکر بلکه به علت نداشتن تفکری معین نکوهیده شده‌اند.

 ۲۱)تغافل به چه معناست؟

تقابل به این معناست که ما از امری در واقع مطلع می‌شویم و تظاهر به غفلت کنیم.