۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | زهرا صحتی‌اصل

سوال اول :

دال معتقد است : برنامه درسی فرایندی است رسمی یا غیر رسمی که از طریق آن، یادگیرنده با نظارت مدرسه، معلوماتی را کسب می کند و شیوه درک آنها را در می یابد، مهارتهایی را فرا می گیرد و نگرش، ارزشگذاری و ارزشها را تغییر می دهد( شریعتمداری۱۳۷۵: ۵ و۶ )


سازماندهی یک سلسله فعالیت های یاددهی ویادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات است(یارمحمدیان۱۳۸۹)


برنامه ریزی درسی ا زلحاظ مفهومی اشاره به یک فرایند دارد که حاصل یا نتیجه ی آن برنامه ی درسی است. واژه ی برنامه درسی به معنای میدان مسابقه و یا فاصله و مقدار راهی است که افراد باید طی کنند تا به هدف مورد نظر دست یابند(فتحی واجارگاه ۱۳۸۹)


تعریف من : برنامه ریزی شامل یک سری فعالیت های حساب شده در فرایند یادگیری و یاددهی که باعث میشه به نتایج مطلوبی برسیم


سوال دوم:

هدف، محتوا، فعالیتهای یادگیری، ارزشیابی (رابرت زایس)

1. هدف : جهت دهنده به نظام آموزشی و سنگ زیربنای آموزشی است. یکی از حیاتی ترین عناصر در فرایند برنامه ریزی درسی تعیین هدف یا اهداف است. هدف در فرآیند آموزشی چیزی جز حد یادگیری نیست (ملکی۱۳۸۶)

2. محتوا: منظور از محتوای یک ماده درسی عبارت است از دانش سازمان یافته و اندوخته شده، اصطلاحات، اطلاعات، واقعیت، قوانین،مفاهیم، تعمیم ها، پدیده ها و مسائل مربوط به همان ماده درسی است.(قورچیان ۱۳۷۴)

3. فعالیت های یادگیری : عبارت از مجموعه فعالیت‌هایی است که توسط معلم و به‌منظور تسهیل یا هدایت یادگیری در یادگیرندگان به انجام می‌رسد (مهر محمدی 1380، 43)

4. ارزشیابی: پامهام معتقد است که ارزشیابی یعنی تعیین ارزش کردن ارزشیابی آموزشی نظامدار 

دربرگیرنده سنجش رسمی ارزش پدیدههای آموزشی است ( عباس خورشیدی، ارزشیابی آموزشی)


سوال سوم:

مربیان و برنامه ریزان امروز ، نیاز به طراحی ، هدایت و سازماندهی تجربیاتی دارند که یادگیرندگان در خلال آن ها، درک و فهم بدست آورند نه این که صرفا" اطلاعات و مهارت های انتزاعی و ساده ای را بگیرند و این اطلاعات و مهارت های انتزاعی را به خاطر بسپارند. بنابراین تدریس و آموزش و نیز باورها و اندیشه های تربیتی ما نیازمند تغییر و تحولی اساسی خواهد بود که این تغییر و تحول مستلزم شناخت عمیق تر ماهیت برنامه ی درسی ، مبانی آن و انواع الگوها و مدل های برنامه ریزی درسی و ارزشیابی آموزشی است(یارمحمدیان1389)


سوال چهارم:

صاحب نظران معلمان را مبدا هر گونه تحول آموزشی و پرورشی دانسته و براین باورند که آنان با معلومات ، مهارت ها وآمادگی هایی که در دوران تربیت خود در مراکز تربیت معلم و یا دانشسراها کسب می کنند قادرند چهره سازمانهای آموزشی را به نحو چشمگیری دگرگون سازند و محیط های آموزشی را به فضاهای آکنده از محبت , صمیمیت , رشد وبالندگی مبدل ساخته و جو کلاس را فرح بخش و لذت آور سازند و با شیوه های مناسب انتقال عناصر و عوامل فرهنگی به دانش آموزان وبا به کارگیری روشهای مطلوب تربیتی زمینه ی رشد شخصیت آنان را فراهم سازند( وکیلیان 1375)


💫زهرا صحتی اصل💫

  • موافق [ ۰ ] | مخالف [ ۰ ]
  • نظرات [ ۰ ]
    • Nilufar Tayebi
    • دوشنبه ۱ ارديبهشت ۹۹

    فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | آیناز سبزعلی‌پور

    1_حداقل سه تعریف از برنامه ریزی درسی را از سه منبع مختلف باذکر منبع نوشته سپس تعریف شخصی خود را بنویسید.


    ١)برنامه ریزی درسی در گذشنه عبارت بود از مطالب کتاب های درسی که به وسیله معلم تدریس و به وسیلخ دانش آموزان حفظ میشد.و غرض از این برنامه ریزی درسی تهیه رئوس مطالب درسی و تدوین آنها بود 

    امروزه برنامه ریزی درسی عبارت است از پیش بینی کلیه فعالیت هایی است که دانش آموز تخت رهبری و هدایت معلم در مدرسه ى خارج از آن برای رسیدن به هدف های معین باید انجام دهد


    ٢)برنامه ریزی درسی عبارت است از پیش بینی و تهیه مجموعه فرصت های یاد گیری برای جمعیتی مشخص به منظور نیل به آرمان ها و هدف های آموزش و پرورش است که معمولا در مدارس انجام میگیرد (محمد نقی ایمانی،فرشته پارسایی،کلیان برنامه ریزی ،تهران:فرهنگ سبز)

    ٣)برنامه ریزی درسی:طرح و اجرا و ارزشیابی فعالیت های یاددهی -یادگیری به منظور ایجاد تغییرات (حسین جعفری ثانی،مقدمات و مبانی برنامه ریزی آموزش درسی:چاپ اول)

    نظر شخصی:فعالیتی در جهت رسیدین بهتر و جلوگیری از اتلاف وقت ،در راه رسیدن به هدف



    عناصر چرخه برنامه ریزی را نام برده،و هرکدام را به طور خلاصه توضیح دهید.


    ١)هدف ها ٢)طرح ها،محتوا ٣)ارزشیابی ها ٤)روش ها

    ١) مفهوم محتواچیست ؟ محتوای یک ماده درسی عبارت است از دانش سازمان یافته و اندوخته شده، اطلاعات، واقعیات، حقایق، قوانین، اصول، روش ها، مفاهیم، تعمیم ها، پدیده ها و مسایل مربوط به همان ماده درسی.(خلاصه فصل هفتم

    خلاصه ای از  فصل7کتاب  اصول ومفاهیم برنامه ریزی درسی تالیف دکتر کوروش فتحی واجار گاه  انتشارات بال 1388  )

    ٢)ارزشیابی:پامهام معتقد است

    که ارزشیابی یعنی تعیین ارزش کردن ارزشیابی آموزشی نظامدار 

    دربرگیرنده سنجش رسمی ارزش پدیدههای آموزشی است (

    2- خورشیدی- عباس، ارزشیابی آموزشی- ناشر: یسطرون).


    ٣)اهداف کلی عینی،مقاصد:این عناصر به عنوان نتایج پیش بینی نشده معرفی شده است،نتایجی که مورد انتظار اند،یا نتایجی که به عنوان فعالیت های یادگیریهدفنمد و از پیش طراحی شدهدر نظر گرفته شده اند (فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه الزهرا،دکتر زهرا گویا)

    ٤)روش ها: روش

     محتوا هر قدر هم مناسب و مهم باشد بدون آموزش در وجود یادگیرنده به رفتار تبدیل نمی شود این درحالی است که از طریق روش «مفاهیم» فهمیده « مهارتها »کسب و «ارزشها» درونی می شوند بر این اساس هر قدر روش ها مناسب تر باشند یاد گیری موثرتر خواهد بود.  در واقع می توان گفت که با اجرای روش های تدریس نظر به عمل تبدیل می شود  وتصمیمات برنامه ریزان درسی و معلمان اجرا می شوند اگر در انتخاب روش ها  دقت لازم نشود  بخشی از تصمیمات اجرا نمی شود و در نتیجه قسمتی از برنامه درسی و محتوا حذف می شود

    (منابع و مآخذ

    کتاب مقدمات برنامه ریزی درسی دکتر حسن ملکی )


    ۳_ علت نیاز به برنامه ریزی؟

    ما در جامعه ای زندگی میکنیم که در آن پیوسته دانش جدید کشف شده و ثابت میشود دانش قدیم اشتباه بوده است با درک اینکه دانش اموزان میباید برای تطبیق یافتن با نیازهای جامعه ای که به سرعت تغیر میکند آماده باشند معلمان می بایست آنچه را به دانش آموزان ارائه میکنند دوباره ارزیابی نمیایند.این حقیقت که میزان وسیع تری از اهداف در مدارس جستجو میشود نیاز به یک برنامه ریزی دقیق را مورد تاکید قرار میدهد(صفحه ۱۲ و ۱۳)



    ۴ _ برنامه ریزی درسی چه کمکی به معلم میکند؟

    معلم با مسائلی چون انتخاب، مناسبت، مقایسه و تطابق دروس انتشار یافته با نتایج پروژه های ملی در زمینه برنامه ریزی روبرو است.برخورد معقولانه با مراحل منطقی برنامه ریزی درسی به معلم کمک میکند این نوع مشکلات را بر اساس داوری های محکم و مستدل حل کند.همچنین معلمان را قادر خواهد ساخت که وقتی تصمیم خود را گرفتند این یافته ها را به طرز موثری در برنامه درسی خویش ترکیب نمایند و نیز کمک خواهد کرد که منفرداً یا به همراه همکارانشان بر اساسی درست برنامه ریزی کنند.فعالیتهایی از این قبیل نقشی حیاتی در حرفه ای ساختن حقیقی معلمان بازی میکند.(صفحه ۱۸ و ۱۹ و۲۰)



    آیناز سبز علی پور

  • موافق [ ۰ ] | مخالف [ ۰ ]
  • نظرات [ ۰ ]
    • Nilufar Tayebi
    • دوشنبه ۱ ارديبهشت ۹۹

    فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | فاطمه درویشی

    تعاریف برنامه ریزی درسی:

    ۱_از نقطه نظر از نظر تخصصی اصطلاح برنامه ریزی درسی معادل )Curriculumدر واقع Development( و planning) (Curriculum است.یادگیری ، می توان مفهوم برنامه ریزی درسی را توضیح داد.درواقع یادگیری برآیند نهایی و تأثیر متقابل بسیاری از عوامل آموزشی پرورش از جمله محتوای آموزشی، روشهای تدریس ، ویژگی هایدانش آموزان، ابزار و وسایل آموزشی، جو حاکم بر کلاس ، سنجش و اندازه گیری تحصیلی و ... می باشد . بنابراین می توان گفت که یادگیری ، متغیری مرکب و پیچیده بوده که تحقق صحیح و کامل آن مستلزم هماهنگی و برنامه ریزی های دقیق و حساب شدهای است .برنامه ریزیدرسی انجام این هماهنگیها و پیش بینیها را بر عهده داشته و سعی می کند مؤثرترین طرحهای اجرایٔی را برای آسان نمودن جریان یادگیری فراهم سازد (وکیلیان،22: 1386)

    ۲_در گذشته برنامه ریزی درسی عبارت بود از مطالب کتاب های درسی،که به وسیلة معلم تدریس و به وسیله دانش آموز »حفظ« می شد . وغرض از این برنامه ریزی درسی تهیه ریٔوس مطالب درسی و تدوین آنها بود . به این ترتیب که مجموعة ریٔوس مطالب „زم برای فراگیری دانش آموز در دفترچه ای به نام «برنامه تحصیلات» تنظیم و برای اجرا به مدارس و معلمان ابلاغ میشد ، و مطالب کتابهای درسی نیز بر اساس مندرجات «برنامه تحصیلات »تنظیم و تدوین مییافت. اماامروزه همانگونه که ذکر شد برنامهریزی درسی وسیعتر از تهیه وتدوین ریٔوس مطالب درسی است و آن عبارتست از : پیش بینی کلیة فعالیت هایی است که دانش آموز تحت رهبری و هدایت معلم درمدرسه و گاهی خارج از آن برای رسیدن به هدف های معین بایدانجام دهد. به سخن دیگر، برنامه ریزی درسی عبارت از پیشبینی وتهیه مجموعه فرصتهای یادگیری برای جمعیتی مشخص به منظورنیل به آرمانها و هدف های آموزش و پرورش است که معمولا درمدرسه انجام میگیرد. به این اعتبار ، برنامه های درسی شامل چهارعنصر اساسی : 1) هدف های کلی ، جزیٔی ، عینی 2)طرح ها3)اجرا 4)و ارزشیابی است (ایمانی، پارسی،1386)

    ۳_جعفری ثانی (1382)برنامه ریزی درسی را این گونه تعریف می کند:طرح ، اجرا و ارزشیابی فعالیت های یاددهی – یادگیری به منظورایجاد تغییرات اساسی در یادگیرنده.

    عناصر برنامه ریزی درسی:

    ۱_انعطاف پذیری : معمولاً انعطاف را سازگاری با شرایط محیطی می دانند . برنامه ریزی درسی نیز باید دارای انعطاف باشد یعنی آن برنامه با شرایط  و امکانات یک منطقه همسو باشد پس کارشناسان نباید بدون توجه به سطوح پایین آن را به جامعه تزریق کنند . نکته ی قابل توجه این است که انعطاف واقعی با کاهش تمرکز در نظام برنامه ریزی همراه است که در بخش بعدی با این نوع نظام آشنا می شویم .

    ۲_مبتنی بر نیازهای جامعه و فرد : یادگیری زمانی موثر و کارگر خواهد بود که موجب شود نیازی از فرد یادگیرنده یا جامعه برطرف شود . نکته قابل توجه این است که برنامه درسی مدون باید ریشه دار باشد یعنی باید در فرایند برنامه ریزی نیازسنجی آن هم به طور علمی صورت گیرد پس می توان گفت در امر برنامه ریزی درسی ، پژوهش و تحقیق مقدم بر برنامه ریزی است .

    ۳_برنامه ریزی درسی امری متداوم است یعنی دارای پایان نیست بلکه در شرایط و دوره های مختلف ممکن است دچار تغییراتی شود

    ۴_برنامه ی درسی بر محوریت پژوهش استوار است زیرا برای تعیین هدف کلی از تدوین آن نیاز به تحقیقات گسترده ای داریم و بدون آن ممکن است نتایج آن حتی جبران ناپذیر باشد  

    معلم و فرایند برنامه ریزی:

    در فرایند برنامه ریزی درسی معلم میتواند نقش مفیدی ایفا کند.در مرحلهء تعیین اهداف که باید بین ماهیّت یادگیرنده و برنامه درسی ارتباط ایجاد کند و اهداف برای فراگیران معنادار باشد، نقش معلم تعیین کننده

    است؛چرا که او،در اثر برخورد با دانش آموزان،با علایق  و مشکلات آنها آشنا میشود و به همین دلیل میتواند به ایجادتعادل بین اهداف و منابع سهگانه کمک کند.همچنین در مرحله سازماندهی محتوا باید از آگاهی و تجربیّات عینی معلم کمک  گرفت .

    بعضی اصول درک تابهای برنامه درسی وجود دارد،ولی آنچه را که یک معلم با تجربه کسب میکند و ارایٔه میدهد در هیچ   کتابی یافت میکند و ارایٔه میدهد در هیچ کتابی یافت نمیشود.سازماندهی محتوا که تلاقی عناصر برنامه درسی با روشهای تدریس است،با نظر و پیشنهاد معلم پالایش میشودو از منطق قویتری برخوردار میگردد.در هرکدام از مراحل برنامه ریزی درسی حضور و مشارکت معلم تعیین کننده است.

    فاطمه درویشی🌸

  • موافق [ ۰ ] | مخالف [ ۰ ]
  • نظرات [ ۰ ]
    • Nilufar Tayebi
    • دوشنبه ۱ ارديبهشت ۹۹

    فصل ۲ مراحل برنامه‌ریزی درسی | زهرا خاکی

    سلام انتظار می رودبعدازمطالعه این فصل(فصل۲:مراحل برنامه ریزی درسی)دانشجویان بتوانندباکمک سایر منابع در دسترسی به سوالات زیر پاسخ دهند:


    1_چرخه برنامه ریزی درسی شامل چه مراحلی است؟

    برنامه درسی رامی توان ازیک نظرشامل سه مرحله یافرآیندکلی دانست: ۱_طراحی و تدوین برنامه درسی؛ ۲_اجرای برنامه درسی؛ ۳_ارزشیابی برنامه درسی.

    برنامه درسی درهرسطح که باشدمستلزم طی کردن این سه مرحله یافرآینداست.

    مرحله اول:برحسب چرخه قبل از هرگونه آموزشی ابتداطراحی انجام می شود یعنی در موردهریک ازعناصربرنامه تصمیم گیری انجام می شود.حاصل این فرآیندمعمولا درقالب طرح برنامه درسی،طرح آموزشی ویاطرح درس تنظیم می گردد.

    مرحله دوم:اجرای برنامه مستلزم ایجادشرایط و دقت نظر است.اجرا بایستی حتی الامکان منطبق با طراحی و تدوین موردنظرصورت گیرد.

    مرحله سوم:کیفیت برنامه ویاهریک ازاجزا وعناصرآن برحسب نتایج وباتاکیدبراهداف آموزشی موردبررسی،قضاوت و ارزشیابی قرار می گیرد.

    (Aqazadeh M ,Ahadian M./Practical Guide to Curriculum Development/.Tehran:Novpardazan;1386)


    2_معلم رابه عنوان یک عنصراساسی تاثیرگذاردرفرآیندبرنامه ریزی درسی تحلیل نمایید:

    معلمان از مهمترین ارکان فرآیند آموزش در مدارس هستند.آبیرو(47:2009)،شوآب(1983)،الوانی(26:1385)،موکوا(2010)و مالبی(163:1999)معلم راعضواصلی گروه های تصمیم گیرنده برنامه درسی به حساب می آورند.معلم مهمترین عنصربرنامه ریزی درسی است دلیل نخست آنکه معلم همیشه درکنار دانش آموزان است و دوم آنکه معلم یگانه شخصیتی است که می توانداطلاعات مناسب رابرحسب نحوه یادگیری دانش آموزان ارائه دهد(مهرمحمدی،1384).معلم دارای چنان نقش محوری در برنامه ریزی درسی است که موضوعات مفید برای دانش آموزان را تشخیص می دهدوارائه می کند(ایزدی،1384 ؛کبیا،بار چک ونیاجی،2015).مشارکت معلمان موجب افزایش کیفیت تدریس،پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رضایتمندی شغلی بیشترمعلمان می شود. ازآنجا که معلمان دارای نقاط قوت و ضعف هستند،اینها باید در برنامه ریزی برنامه درسی به حساب آید.

    _دانش آموزان را به عنوان عنصراساسی فرآیند برنامه ریزی درسی موردتجزیه وتحلیل قراردهید:

    در زمینه توجه به نقش و جایگاه دانش آموزان در تدوین برنامه های درسی مربوط به آنها،رویکردهای گوناگونی وجود دارد.گروهی معتقدند هرآنچه نیاز یادگیرنده است در کلاس درس با حضور خود آنهاتعیین خواهدشد و هیچگونه هدف آموزشی ازپیش تعیین شده ای،ضرورت ندارد(کریمی،عبدالعظیم،۱۳۹۲،تربیت چه چیزنیست،تهران:منادی تربیت).عده ای برنیازسنجی آموزشی قبل ازتدوین برنامه ولحاظ کردن نیازهای یادگیرنده دربرنامه های درسی تاکید دارند.برخی نیزمعتقدند یادگیرنده هم عضوی ازجامعه است و بزرگسالان بهترازخودآنان نیازهای آنها را می دانندوآن نیازها را در برنامه های درسی لحاظ می نمایند.همچنین باور عده ای هم بر آن است که موضوعات درسی و دانش را بایددرخدمت نیاز یادگیرنده و استعدادهای ایشان به کار گرفت.


    4_منظورازتوجه به محیط در برنامه ریزی درسی چیست؟

    محیطی که مدرسه درآن قرارگرفته است ازجمله عواملی است که معلم میبایست در طرح برنامه درسی آن را تجزیه و تحلیل کرده وبحساب آورد.دوعامل از بزرگترین عوامل نفوذی محیطی بر دانش آموز، خانواده وگرنه همگن او می باشد.درخودخانواده عواملی چون بزرگی آن،موقعیت دانش آموزدرآن،ارتباط بین والدین،نگرش آنها به آموزش وپرورش و...همه اثرخودرابرکودک دارند،اثری که ممکن است به یادگیری کمک کرده یا آن را عقب اندازد و گاهی وابسته به برنامه درسی که ارائه می شود،می باشد.نفوز گروه همگن برکودک بسیار قوی است،مخصوصا در دوران بلوغ.معلمان نیازدارندکه ازارتباطاتی که درکلاسهایشان هست کاملا آگاه باشند و اثری راکه ممکن است بریادگیری داشته باشد،ارزیابی کنند.

    معلم بایدنفوذ خانواده و گروه همگن و درواقع کل نفوذها سابق برکودک را شناخته آنهارا در طرح ریزی برنامه درسی به حساب آورده و نفوذهای مثبت را به عنوان امتیاز به کاربرده و بکوشد بر تاثیرات منفی غلبه کند.(کتاب)

    _چرابایدساختمان مدرسه درفرآیندبرنامه ریزی درسی موردتوجه قرارگیرد؟شرح دهید:

    ممکن است ساختمان مدرسه،تجهیزات و...دربعضی موارد عوامل بازدارنده باشنددرحالیکه در دیگر مواردفرصت های گوناگونی را عرضه دارند.درهردومورد،مهم این است که ساختمان مدرسه و تسهیلات آن رابحساب اورد و تصمیم گرفت چگونه به بهترین شکل ممکن مورداستفاده واقع شوند،امتیازات و عدم امتیازات آنها چیست و چه امکاناتی ارائه میدهند.

    فضاجنبه دیگر این عوامل است که باید درمورد آن فکر جدی کرد.مطمئنا حداکثر استفاده از فضای در دسترس امتیازی است که باید درتمام مدارس بدان دست پیدا کرد.البته این مستلزم برنامه ریزی تمام کارکنان مدرسه است،همانطورکه استفاده از تسهیلات در دسترس وتجهیزات مدرسه وهمکاری دراجرای نقشه هامستلزم برنامه ریزی می باشد.مدرسه ای که درآن دانش آموزان اینگونه بطورفردی و در گروه های کوچک همکاری کرده اند،این احساس را به بازدیدکنندگان می دهد که آزادی فراوانی به دانش آموزان داده شده است.(کتاب)


    6_منظورازجومدرسه چیست؟توضیح دهید:

    جو مدرسه عبارت است از مجموع کلی ارزش ها و گرایش های آنها که در مدرسه اند،ارتباطاتی که موجود است و درواقع هرچیزی را که مدرسه منعکس می کند.زیرا که جو مدرسه بخاطر ماهیت سرایت کننده اش،درهرجنبه از برنامه درسی_انتخاب هدف ها،محتوا،مواد،روش ها و ارزشیابی_نفوذ می کند.(کتاب)


    زهرا خاکی

  • موافق [ ۰ ] | مخالف [ ۰ ]
  • نظرات [ ۰ ]
    • Nilufar Tayebi
    • دوشنبه ۱ ارديبهشت ۹۹

    معرفی کتاب «بر باد رفته»

    رمان بر باد رفته تنها اثر مارگارت میچل در سال۱۹۳۶ است، نویسنده زن آمریکایی و به زبان انگلیسی است.

    ناشر : مکمیلن

    مترجم : حسن شهباز، شرکت چاپ ونشر بین الملل ( وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی ) ، سال 1336-1337 ، تهران

    قهرمان داستان دختری به اسم اسکارلت اوهارا که پدرش صاحب مزرعه پنبه در تاراست. اسکارلت دختری با ظاهری بسیار جذاب، مغرور، جسور و بی پروا از ارتباط با اطرافیان که برای رسیدن به خواسته های خودش هیچ مرزی ندارد و زندگی و عشقش به جنگ پیوند میخورد. اسکارلت با فهمیدن اعلام نامزدی پسر همسایه مزرعه پدرش اشلی با دخترخاله اش ملانی پی به علاقه خود به او می رود و در مهمانی که در منزل اشلی برگزار می شود علاقه خود به او را اعتراف می کند که توسط اشلی رد می شود. رت پاتر که تاجر ثروتمندی است نیز شاهد ماجرا بوده و از جسارت اسکارلت خوشش می آید و از وی تقاضای ازدواج میکند که رد میشود.در همان زمان جنگ میان شمال و جنوب امریکا آغاز می شود. اسکارلت با برادر ملانی ازدواج می کند اما او در اردوی آموزشی شمال در می گذرد. اسکارلت نیز به آتالانتا نزد ملانی می‌رود و در آنجا دوباره با رت پارتر روبه‌رو می‌شود که اکنون ثروتمندتر شده و مجددا به اسکارلت تقاضای ازدواج می نماید و رد میشود. آتالانتا مورد حمله نیروهای شمال قرار میگیرد و رت به اسکارلت و ملانی که تازه زایمان کرده کمک می کند که از شهر فرار کنند. اسکارلت به تارا باز می‌گردد در موقعیت سختی قرار گرفته است اشلی از جنگ بر می‌گردد و در کنار آن‌ها زندگی می‌کند اسکارلت برای تهیه پول به شهر میرود و با فرانک نامزد خواهرش که پیرمرد صاحب کارخانه چوب بریست، ازدواج میکند. فرانک مدتی بعد میمیرد و بعد از مرگش اسکارلت اداره کارخانه چوب بری را برعهده می‌گیرد و مجدداً برای بار سوم رت از اسکارلت تقاضای ازدواج میکند و اسکارلت قبول می کند. رت بسیار عاشق اسکارلت است ، او را درک می‌کند و عشق و محبت زیادی به او می ورزد. آنها صاحب دختر کوچکی نیز می‌شوند اما توجه اسکارلت مدّام به اشلی است. پس از مرگ دختر خردسال شان و تیره شدن روابط میان این دو ، ملانی نیز در میگذرد و فرزندش و اشلی را به اسکارلت می‌سپارد. اکنون مانعی بر سر راه اسکارلت و اشلی نیست اما اسکارلت پی میبرد که عشق واقعی او همسرش رت می باشد و عشق اشلی توهمی بیش نیست اما رت قبل تر او را ترک گفته است. اسکارلت به مزرعه بر می گردد تا راهی برای برگرداندن رت پیدا کند.

    فیلم بر باد رفته اثری است که در سال ۱۹۳۹ ساخته شده است این فیلم و کتاب اثری است که سه نسل آن را خوانده و دیده و همچنان بسیار محبوب است.

    آخرین دیالوگ فیلم از زبان اسکارلت برای رت اینگونه است: " امروز خسته ام بهتر است بخوابم و فردا راهی برای برگردان رت پیدا کنم".


    مرضیه شفیع

  • موافق [ ۰ ] | مخالف [ ۰ ]
  • نظرات [ ۰ ]
    • Nilufar Tayebi
    • دوشنبه ۱ ارديبهشت ۹۹

    معرفی کتاب‌های «با خانمان» ، «تبر» و «تصاویر هالیس وودز»

    رمان " باخانمان"


    ( مارلو . هکتور ۱۳۹۲. باخانمان . مترجم مهرداد مهدویان .ناشر پیدایش)


    "پرین" نام دختری است که به تازگی پدر خود را از دست داده است . پس از مرگ پدر او همراه مادرش برای پیدا کردن خانواده پدری و پدر بزرگش راهی شهر ماروکور می شود . در بین راه ، مادرش بیمار می شود و پس از گذشت چند روز به دلیل شدت یافتن بیماری اش از دنیا می رود . پرین اگرچه تنها شده و تقریبا هیچ پولی ندارد ، ولی با امید به خدا و با اعتماد به استعداد خدادادی اش به مسیر ادامه می دهد . در ادامه مسیر و پس از رسیدن به شهر ماروکور مشکلات فراوانی برای او پیش می آید ، اما در نهایت با پشت سر گذاشتن همه آنها به هدف خویش می رسد ....


    ** موضوع اصلی : تلاش و پشتکار یک نوجوان برای رسیدن به موفقیت .


    کتاب بسیار خوبیه 

    بارها مطالعه اش کردم


    زهرا دبیرزاده


    رمان " تبر "


    ( پائلسون ، گری ۱۳۹۷ . تبر . مترجم متین پدرامی . چ ۲ . ناشر سروش )


    ** این داستان واقعی است .


    * پدر و مادر "برایان" به تازگی از هم جدا شده اند . برایان تصمیم میگیرد که به دیدن پدرش برود . او سوار هواپیمایی تک موتوره می شود تا پس از پشت سر گذاشتن یک مسیر طولانی ، به محل زندگی پدرش برسد و او را ببیند . اندکی پس از آغاز این سفر هوایی ، ناگهان خلبان هواپیما سکته می کند و میمیرد . برایان چاره ای ندارد جز اینکه هدایت هواپیما را به دست بگیرد . سرانجام هواپیما در کنار دریاچه ای در یک جزیره سقوط می کند . در این جزیره رویدادهای مختلفی برایش پیش می آید و مشکلات بسیاری را پشت سر میگذارد . سرانجام پس از گذشت "48" روز ، برایان را پیدا کرده و به خانه باز می گردانند ...


    * پیام اصلی : در رویارویی با مشکلات و دشواری هاست که استعدادها و توانمندی های انسان شکوفا می شود .


    کتاب جذاب و خوبیه

    بارها مطالعه کردم


    🌻زهرا دبیرزاده🌻

    رمان " تصاویر هالیس وودز "


    ( ریلی گیف ، پاتریشیا ، ۱۳۸۸ . تصاویر هالیس وودز . مترجم شهلا انتظاریان . ناشر پیدایش )


    * " آلیس " دختری یتیم است که به سن نوجوانی رسیده ، ولی هنوز در یتیم خانه زندگی می کند . هربار که کسی برای پذیرش سر پرستی او اقدام می کند ، مشکلی پیش می آید و او نمی تواند از یتیم خانه خارج شود ، تا اینکه در یک تابستان ،خانواده ای برای پذیرش سرپرستی او می آیند ، خانواده ای که آلیس همواره آرزو داشت تا بتواند در آن باشد . در این میان حادثه ناگواری رخ می دهد که او خود را مسئول روی دادن آن میداند .همین تصور سبب می شود آلیس خود را شایسته آن خانواده نداند و به یتیم خانه بازگردد . در ادامه ماجرا معلمی سرپرستی او را می پذیرد . در زندگی آلیس با معلم رویدادهایی پیش می آید که او را به همان خانواده باز می گرداند ....


    ** پیام اصلی : خانواده مهم ترین عنصر هویت بخش به فرد است .


    کتاب خوبیه🥀


    زهرا دبیرزاده

  • موافق [ ۰ ] | مخالف [ ۰ ]
  • نظرات [ ۰ ]
    • Nilufar Tayebi
    • دوشنبه ۱ ارديبهشت ۹۹

    فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | نیلوفر پارسامنش

    تعریف برنامه ریزی درسی:

    برنامه ریزی درسی شامل سازماندهی یک سلسله فعالیت های یاددهی ویادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب د ررفتار یادگیرنده ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات است(یارمحمدیان۱۳۸۹).

    برنامه ریزی درسی ا زلحاظ مفهومی اشاره به یک فرایند دارد که  حاصل یا نتیجه ی آن برنامه ی درسی است.واژه ی برنامه درسی به معنای میدان مسابقه و یا فاصله و مقدار راهی است که افراد باید طی کنند تا به هدف  مورد نظر دست یابند(فتحی واجارگاه ۱۳۸۹).

     برنامه ریزی درسی بیشتردرمیان عامه مردم و دانش اموزان ودانشجویان ب به معنای تعیین برنامه‌ای زمانی برای خواندن دروس وکتابهاست که به‌طور کلی با مفهوم علمی برنامه‌ریزی درسی متفاوت است

    . ملکی، حسن، برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل)، انتشارات مدرسه، ۱۳۸۶. (صص ۲۵–۲۰)

    تعریف شخصی از برنامه ریزی درسی

    پیش بینی کلیه فعالیت هایی که دانش اموزان که دانش اموزان تحت هدایت ورهبری معلم در داخل یا خارج مدرسه منظور رسیدن به هدف های اموزش وپرورش وایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده است وازشیابی میزان تحقق این تغییرات است وشامل یک سلسله فعالیت های یاددهی ویادگیری است


    ضرورت و فواید برنامه ریزی صحیح درسی و تحصیلی

    برنامه ریزی صحیح یعنی از وقت و امکانات موجود حداکثر استفاده را بردن ،عدم برنامه ریزی صحیح باعث اتلاف وقت شده و باز دهی مطالعه را بسیار کاهش می دهدبرای اینکه یک برنامه عملی وقابل اجرا باشد. دانش آموز باید براساس توانایی ها،نیازها،امکانات شخصی و محیطی برای خود برنامه ای مناسب و واقع بینانه ای را در طول سال طرح ریزی نماید.

    https://www.ssmt.ir

    برنامه ریزی درسی چه کمکی به معلمان می کند؟

    در برنامه ریزی درسی مدرسه محور معلمان به طور فعال در کارهای گروهی شرکت می جویند وعلاقه وانگیزه ورضایت شغلی آنان بیشتر می شود.دانش آموزان احساس می کنند آنچه یاد می گیرند با نیازهایشان سازگار است ودیدگاهشان بخش مهمی از برنامه آموزشی مدرسه را تشکیل می دهد.برنامه درسی انعطاف پذیر است و  عنوان های متناسب  با نیازهای جدید به سادگی در آن گنجانده می شود .همچنین از شرکت  پدران ومادران در برنامه درسی استقبال می شود وآنان تشویق می شوند وتجربیات ونظریات واولویت های آموزشی مورد نظر خود را بیان دارند.( جوادیان, 1382)


    عناصر برنامه درسی

     

    معروف ترین برداشت ارائه شده از عناصر برنامه درسی، طبقه بندی و الگوی فرانسیس کلاین در الگوی مطالعه مدرسه ای می¬باشد.(فتحی و اجارگاه، شفیعی، ۱۳۸۶). جدیدترین دسته¬بندی مطرح در زمینه عناصر برنامه درسی از اَکر است که شامل ده عنصر منطق، اهداف، محتوا، فعالیت¬های یادگیری، روش¬های تدریس، مواد و منابع یادگیری، زمان، فضا، گروه بندی و ارزشیابی است. مظاهری(۱۳۹۵) نیز برای برنامه درسی عناصر یازده¬گانه¬ای مطرح کرده است که عبارتند از منطق، هدف، محتوا، شایستگی¬های معلم، روش¬های یاددهی یادگیری، فعالیت¬های یادگیری، زمان، خانواده، محیط یادگیری، بسته آموزشی، ارزشیابی. که البته عنصر خانواده را برای دوره ابتدایی موثر دانسته¬اند. 

    به تعبیری ساده، اگر بگوییم برنامه درسی نقشه راه یادگیری است. می¬توان گفت برنامه¬درسی عبارتست از طرح و نقشه سازماندهی عناصر برنامه¬درسی در جهت تحقق اهداف مورد¬نظر آموزشی. در ادامه به تبیین هر یک از این عناصر پرداخته شده¬است: 

    هدف 

    هدف جهت دهنده به نظام آموزشی است.هدف سنگ زیربنای آموزشی است.یکی از حیاتی ترین عناصر در فرایندبرنامه ریزی درسی، تعیین هدف یا اهداف می باشد.اهداف، عناصر اصلی برنامه ریزی درسی بوده و برنامه ها برای دستیابی به ان، طرحی و سپس اجرا می‌شوند. تمام کارها و وظایف اعم از نیازسنجی، تعیین محتوا، روش تدریس، اجرا و ارزشیابی به منظور دستیابی به اهداف شکل میگیرند و عملی می‌شوند. هدف ها در واقع قصد نهایی تعلیم و تربیت بوده و یا نتایجی را مشخص می سازند که انتظار می رود، پس از اجرای یک برنامه درسی ، بتوان در رفتار یادگیرنده مشاهده نمود.(کیامنش، ۱۵:۱۳۸۸). هدف در فرایند آموزشی چیزی جز حد یادگیری نیست می-باشد.(ملکی، ۱۳۸۶). در واقع یک برنامه درسی که به قصد ایجاد تغییرات در رفتار یادگیرنده اجرا می‌شود، این تغییرات را همان اهداف برنامه می نامند.مثلا هدف اصلی در آموزش ریاضی که باید در برنامه های درسی ریاضی لحاظ شود، ایجاد و توسعه قدرت درک و فهم، استدلال، حل مساله، و تلفیق مقوله های مختلف ریاضی و ارتباط انها با سایر مقولات است.(ابراهیم کافوری و دیگران، ۵۲:۱۳۹۴) 

    محتوا 

    محتوا، دانش( حقایق، تبیین ها، اصول، تعاریف) مهارت ها و فرایند ها ( کنجکاوی، مشاهده، تفسیر یافته ها، طراحی تحقیق، اجرای ازمایش، ایجاد ارتباط و..) و ارزش ها (اعتقاد، به خوب و بد، صحیح و غلط و علاقه به علم و ..) است. (هیمان به نقل از لوی ترجمه مشایخ، ۱۳۸۶). درواقع منظور از محتوای یک ماده درسی عبارت است از دانش¬سازمان-یافته و اندوخته¬شده، اصطلاحات ، اطلاعات، واقعیت، قوانین، اصول، روشها، مفاهیم، تعمیم ها، پدیده ها مسایل مربوط به همان ماده درسی است.(قورچیان، ۱۳۷۴) 

    ملکی در تعریف محتوای برنامه درسی بیان میکند: مجموعه مفاهیم، مهارت ها و گرایش هایی که برنامه ریزانآن را انتخاب و سازماندهی میکنند و تعامل یاددهی-یادگیری معلم و شاگرد را تولید میکند.(ملکی، ۱۲۶:۱۳۸۹). 

    روش های یاددهی یادگیری 

    روش های تدریس از عناصر اصلی برنامه درسی سات. و در فرایند آموزش و یادگیری نقش بارزی را ایفا میکند. تحقق هدف های آموزشی از طریق کاربرد روش ها و فنون تدریس امکان می یابد. در برنامه درسی سعی بر این است با انتخاب محتوای مناسب ، به ایجاد یادگیری و تغییر رفتار مطلوب پرداخته شود. شیوه ارائه محتوا یا روشی که طی آن سعی میشود، تغییرات مورد نظر در یادگیرنده ایجاد شود. 

    روش تدریس و یا راهبرد یاددهی یادگیری نامیده می‌شود. در روش های یاددهی یادگیری ، مواردی چون نحوه ارائه دانش، تغییر نگرش و آموزش مهارت های مورد نظر توسط معلم به دانش اموز ، چگونگی ارتباط معلم با یادگیرنده، نحوه استفاده از امکانات و تجهیزات در فرایند آموزش، نحوه و میزان مشارکت یادگیرنده در امر یادگیری ، چگونگی ارتباط یادگیرندگان با یکدیگر، با محیط، مواد و با وسایل و امکانات آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد.(میرزابیگی:۲۱۱:۱۳۸۸). 

    شایستگی های معلم 

    عنصر مهم بعدی در برنامه درسی، معلم است که با عبارت پرسشی چگونه معلمان یادگیری را تسهیل میکنند همراه شده است. معلم علاوه بر اینکه در برنامه درسی یکی از عناصر تلقی می‌گردد، عنصری مهم در نظام آموزشی و حتی به عنوان مهندس اجتماعی نیز محسوب می‌شود.(پاینار، ۲۰۰۳) 

    یکی از صلاحیت های بارز معلم این است که با مفاهیم اساسی، اصول و قوانین رشته علمی آشنایی کافی داشته باشد. اگر این صلاحیت ضعیف باشد، در انجام نقش آموزشی او خلل و کندی به وجود خواهد امد. شرط اصلی یاددهی هر مفهومی، این است که مفهوم در ابتدا برای خود معلم شناخته شده باشد.(ملکی، ۶۰:۱۳۹۱) 

    زمان آموزش 

    در نهاد آموزش و پرورش نیز مولفه زمان از جایگاه خاصی برخوردار بوده و زمان در تارو پود فعالیت‌های آن نقش اساسی دارد. چنانچه در برنامه ریزی های آموزشی و درسی همیشه سوالاتی از جمله:چه درصدی از عمر افراد باید به آموزش اختصاص داده شود؟ بهترین زمان اغاز آموزش و پرورش چه سنی است؟چه زمانی برای تشکیل کلاس ، اغاز و انجام فعالیت مدارس مناسب است؟(عارفی، ۱۳۸۸). 

     براساس تحقیقات محققان دانشگاه پیس، و گزارش بیل متزکر زمان آموزش بیشتر بصورت یک پیوستار عمودی متنوع دانسته شده است. یک هرم وارونه را در نظر بگیرید و در قسمت بالای هرم زمان به صورت تعداد ساعات یک روز تحصیلی و روزها در یک سال تحصیلی در نظر گرفته شده است و قسمت پایین هرم به بیشترین زمانی که یادگیری درآن انجام می‌شود، اختصاص داده شده است. پیوستار از بالا به پایین به صورت زمان تخصص یافته، زمان درگیری با تکلیف و زمان یادگیری تحصیلی تقسیم¬بندی¬شده¬است.(پیس،۱۹۹۸، به نقل از مظاهری،۱۳۹۵) 

    محیط یادگیری 

    یکی از عوامل مهم تعیین کننده موفقیت یک برنامه درسی اثربخش و نیز تعیین کننده رفتار یادگیرنده است و با دستاوردها رضایت و موفقیت او ارتبط دارد.(گونیراتنه و همکاران، ۲۰۰۸؛به نقل از مظاهری،۱۳۹۵) از این عنصر اکر با عنوان مکان یاد می‌کند و اینکه دانش اموزان کجا می اموزند؟ در این جا به جای مکان از محیط یادگیری استفاده شده است. زیرا علاوه بر مکان فیزیکی جو وفضای روانی و همچنین محیط مجازی را نیز در بر می‌گیرد.همانطور که نمیتوان محتوای آموزشی را ا تجربیات موجود در ارائه واقعی یک برنامه درسی جدا نمود. در عین حال نمیتوان تجربه را از محتوا، یادگیری محتوا وکسب دانش را از فضا یا فضاهایی که در قالبآن تجربه رخ می دهد، تفکیک کرد. ویلیام، اذعان میکند: محیط یادگیری یک پدیده پیچیده از انعکاس فعالیت های یک معلم است. (اورنشتاین، ۲۰۴:۲۰۱۳؛ به نقل از مظاهری،۱۳۹۵) این مسئله به بعد روانی و امنیت و ارامش روحی و روانی یادگیرندگان اشاره دارد که در بحث محیط یادگیری بسیار مورد تاکید می باشد. 

    بسته آموزشی 

    یکی از محصولات نهایی هر طرح برنامه درسی تولید انواع گوناکون مواد آموزشی است و مواد آموزشی به صورت بسته یا کیت تهیه و عرضه می‌شود که این بسته حاوی مواد یادگیری انفرادی فراگیرنده از قبیل کتاب درسی، کتاب تمرین، و .. راهنمای معلم و تدریس، ازمون یا ابزار اندازه گیری شخصی، وسایل آموزشی مورد استفاده در کلاس درس از قبیل وسایل نمایشی، مرجع و گروهی، و تجهیزات دیداری و شنیداری می باشد.(لوی، ترجمه مشایخ،۱۳۸۴) 

    ارزشیابی 

    ارزشیابی در مطالعات برنامه درسی شامل ارزشیابی برنامه درسی و ارزشیابی یادگیرنده یا همان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می باشد.(اسکایرو، ۲۰۰۸؛ به نقل از مظاهری،۱۳۹۵) ارزشیابی فرایندی است که به منظور تصمیم گیری درباره اینکه فعالیت های آموزشی معلم و کوشش های یادگیری دانش اموزان به نتایج مطلوب انجامیده است، صورت می‌گیرد. 

      

    منابع و ماخذ: 

    -ابراهیم¬کافوری، کیمیا، ملکی، حسن، خسروی¬بابادی، علی¬اکبر(۱۳۹۴). بررسی نقش عناصر برنامه¬درسی کلاین در افت¬تحصیلی ریاضی سال اول دوره متوسطه از دیدگاه شرکای برنامه درسی، مجله پژوهش در برنامه¬ریزی¬درسی، شماره۴۴، بهار، صص۶۲-۵۰٫ 

    -تقی پور، علی(۱۳۸۵). مقدمه¬ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی. تهران: انتشارات آگاه. 

    -شعبانی، حسن(۱۳۸۲). روش¬ها و فنون تدریس. تهران: سمت. 

    -طالبی، سعید، مظلومیان، سعید، صیف، محمد حسن(۱۳۹۱). اصول برنامه¬ریزی درسی. تهران: دانشگاه پیام¬نور. 

    -فتحی و اجارگاه، کوروش(۱۳۸۸). اصول و مفاهیم برنامه¬ریزی درسی. تهران: انتشارات بال. 

    -قورچیان، نادرعلی(۱۳۸۴). طراحی و مهندسی برنامه درسی در هزاره سوم. تهران: نشر فراشناختی اندیشه. 

    -مظاهری، حسن(۱۳۹۵). الگوی طراحی برنامه درسی شایستگی¬محور دوره ابتدایی مبتنی بر اسناد تحول بنیادین، رساله دوره دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی. 

    -ملکی، حسن(۱۳۷۳). شناخت اصول و معیارهای برنامه ریزی درسی(صلاحیت های حرفه ای معلمی)، مجله رشد معلم، اردیبهشت ماه، شماره ۱۰۱ صفحه ۷۳-۷۰٫


    نیلوفر پارسامنش

  • موافق [ ۰ ] | مخالف [ ۰ ]
  • نظرات [ ۰ ]
    • Nilufar Tayebi
    • دوشنبه ۱ ارديبهشت ۹۹

    فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | فرشته خادمی

    1_

    تعریف برنامه ریزی درسی:برنامه ریزی درسی شامل سازماندهی یک سلسله فعالیت های یاددهی ویادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب د ررفتار یادگیرنده ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات است(یارمحمدیان۱۳۸۹).

    برنامه ریزی درسی ا زلحاظ مفهومی اشاره به یک فرایند دارد که  حاصل یا نتیجه ی آن برنامه ی درسی است.واژه ی برنامه درسی به معنای میدان مسابقه و یا فاصله و مقدار راهی است که افراد باید طی کنند تا به هدف  مورد نظر دست یابند(فتحی واجارگاه ۱۳۸۹).

    طراحی و اجرا و ارزشیابی فعالیت های یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغییرات(حسین جعفری ثانی)

    2_

    هدف

    هدف جهت دهنده به نظام آموزشی است.هدف سنگ زیربنای آموزشی است.یکی از حیاتی ترین عناصر در فرایندبرنامه ریزی درسی، تعیین هدف یا اهداف می باشد.اهداف، عناصر اصلی برنامه ریزی درسی بوده و برنامه ها برای دستیابی به ان، طرحی و سپس اجرا می‌شوند. تمام کارها و وظایف اعم از نیازسنجی، تعیین محتوا، روش تدریس، اجرا و ارزشیابی به منظور دستیابی به اهداف شکل میگیرند و عملی می‌شوند. هدف ها در واقع قصد نهایی تعلیم و تربیت بوده و یا نتایجی را مشخص می سازند که انتظار می رود، پس از اجرای یک برنامه درسی ، بتوان در رفتار یادگیرنده مشاهده نمود.(کیامنش، ۱۵:۱۳۸۸). هدف در فرایند آموزشی چیزی جز حد یادگیری نیست می­باشد.(ملکی، ۱۳۸۶). در واقع یک برنامه درسی که به قصد ایجاد تغییرات در رفتار یادگیرنده اجرا می‌شود، این تغییرات را همان اهداف برنامه می نامند.مثلا هدف اصلی در آموزش ریاضی که باید در برنامه های درسی ریاضی لحاظ شود، ایجاد و توسعه قدرت درک و فهم، استدلال، حل مساله، و تلفیق مقوله های مختلف ریاضی و ارتباط انها با سایر مقولات است.(ابراهیم کافوری و دیگران، ۵۲:۱۳۹۴)

    محتوا

    محتوا، دانش( حقایق، تبیین ها، اصول، تعاریف) مهارت ها و فرایند ها ( کنجکاوی، مشاهده، تفسیر یافته ها، طراحی تحقیق، اجرای ازمایش، ایجاد ارتباط و..) و ارزش ها (اعتقاد، به خوب و بد، صحیح و غلط و علاقه به علم و ..) است. (هیمان به نقل از لوی ترجمه مشایخ، ۱۳۸۶). درواقع منظور از محتوای یک ماده درسی عبارت است از دانش­سازمان­یافته و اندوخته­شده، اصطلاحات ، اطلاعات، واقعیت، قوانین، اصول، روشها، مفاهیم، تعمیم ها، پدیده ها مسایل مربوط به همان ماده درسی است.(قورچیان، ۱۳۷۴)

    ملکی در تعریف محتوای برنامه درسی بیان میکند: مجموعه مفاهیم، مهارت ها و گرایش هایی که برنامه ریزانآن را انتخاب و سازماندهی میکنند و تعامل یاددهی-یادگیری معلم و شاگرد را تولید میکند.(ملکی، ۱۲۶:۱۳۸۹).

    ارزشیابی 

    در مطالعات برنامه درسی شامل ارزشیابی برنامه درسی و ارزشیابی یادگیرنده یا همان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می باشد.(اسکایرو، ۲۰۰۸؛ به نقل از مظاهری،۱۳۹۵) ارزشیابی فرایندی است که به منظور تصمیم گیری درباره اینکه فعالیت های آموزشی معلم و کوشش های یادگیری دانش اموزان به نتایج مطلوب انجامیده است، صورت می‌گیرد.

    روش های یاددهی یادگیری

    روش های تدریس از عناصر اصلی برنامه درسی سات. و در فرایند آموزش و یادگیری نقش بارزی را ایفا میکند. تحقق هدف های آموزشی از طریق کاربرد روش ها و فنون تدریس امکان می یابد. در برنامه درسی سعی بر این است با انتخاب محتوای مناسب ، به ایجاد یادگیری و تغییر رفتار مطلوب پرداخته شود. شیوه ارائه محتوا یا روشی که طی آن سعی میشود، تغییرات مورد نظر در یادگیرنده ایجاد شود.

    روش تدریس و یا راهبرد یاددهی یادگیری نامیده می‌شود. در روش های یاددهی یادگیری ، مواردی چون نحوه ارائه دانش، تغییر نگرش و آموزش مهارت های مورد نظر توسط معلم به دانش اموز ، چگونگی ارتباط معلم با یادگیرنده، نحوه استفاده از امکانات و تجهیزات در فرایند آموزش، نحوه و میزان مشارکت یادگیرنده در امر یادگیری ، چگونگی ارتباط یادگیرندگان با یکدیگر، با محیط، مواد و با وسایل و امکانات آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد.(میرزابیگی:۲۱۱:۱۳۸۸).

    3_

    ما در جامعه ای زندگی میکنیم که در آن پیوسته دانش جدید کشف شده و ثابت میشود دانش قدیم اشتباه بوده است با درک اینکه دانش اموزان میباید برای تطبیق یافتن با نیازهای جامعه ای که به سرعت تغیر میکند آماده باشند معلمان می بایست آنچه را به دانش آموزان ارائه میکنند دوباره ارزیابی نمیایند.این حقیقت که میزان وسیع تری از اهداف در مدارس جستجو میشود نیاز به یک برنامه ریزی دقیق را مورد تاکید قرار میدهد(صفحه ۱۲ و ۱۳)

    4_

    معلم با مسائلی چون انتخاب، مناسبت، مقایسه و تطابق دروس انتشار یافته با نتایج پروژه های ملی در زمینه برنامه ریزی روبرو است.برخورد معقولانه با مراحل منطقی برنامه ریزی درسی به معلم کمک میکند این نوع مشکلات را بر اساس داوری های محکم و مستدل حل کند.همچنین معلمان را قادر خواهد ساخت که وقتی تصمیم خود را گرفتند این یافته ها را به طرز موثری در برنامه درسی خویش ترکیب نمایند و نیز کمک خواهد کرد که منفرداً یا به همراه همکارانشان بر اساسی درست برنامه ریزی کنند.فعالیتهایی از این قبیل نقشی حیاتی در حرفه ای ساختن حقیقی معلمان بازی میکند.(صفحه ۱۸ و ۱۹ و۲۰)



    🌹🌹باتشکر 

    فرشته خادمی 🌹🌹

  • موافق [ ۰ ] | مخالف [ ۰ ]
  • نظرات [ ۰ ]
    • Nilufar Tayebi
    • دوشنبه ۱ ارديبهشت ۹۹

    فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | زهرا خاکی

    فصل۱:نیازبه برنامه درسی

    1_حداقل سه تعریف از برنامه ریزی درسی را از سه منبع مختلف با ذکر منبع نوشته سپس تعریف شخصی خود را ارائه دهید.

    _برنامه ریزی درسی شامل سازماندهی یک سلسله فعالیت های یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات است.(یارمحمدیان،1389)

    _برنامه درسی عبارت از پیش بینی و تهیه مجموعه فرصت های یادگیری برای جمعیتی مشخص به منظور نیل به آرمان ها و هدف های آموزش و پرورش است که معمولا در مدرسه انجام میگیرد.(ایمانی،محمدنقی،پارسی،فرسته،1386،کلیات برنامه ریزی، تهران:فرهنگ سبز)

    _طرح،اجرا و ارزشیابی فعالیت های یاددهی_یادگیری به منظور ایجاد تغییرات اساسی در یادگیرنده.(جعفری ثانی،حسین، 1382،مقدمات و مبانی برنامه ریزی آموزشی و درسی،چاپ:اول،مشهد:نیکونشر)

    _وکیلیان معتقد است که برنامه ریزی درسی به طراحی عناصر و عوامل مختلف یادگیری مربوط میشود و فرآیند یادگیری تابع عوامل گوناگونی است که هر یک از آنها در جریان و چگونگی یادگیری تاثیر دار.(وکیلیان،منوچهر،1386،مبانی برنامه ریزی درسی،چاپ:اول،همدان:فراگیر هگمتانه)

    _برنامه ریزی درسی به عنوان فرآیند عبارت است از :به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که معطوف به تولید تدابیری برای تنظیم تعاملات شرکای فرآیند یاددهی_یادگیری در موقعیت تربیتی است.(موسی پور،نعمت اله،1391،مباحث کلاسی دوره دکتری درس برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی،دانشگاه علامه طباطبایی)

    ***از نظر من برنامه ریزی درسی یعنی مشخص کردن فعالیت هایی که قراره برای آموزش و پرورش متربی انجام دهیم ، پیش بینی هدف و مقصد نهایی که میخواهیم به آن برسیم***

    2_عناصر چرخه برنامه ریزی را نام برده و هرکدام را به طور خلاصه توضیح دهید.

    _هدف:

    هدف جهت دهنده به نظام آموزشی است.هدف سنگ زیر بنای آموزشی است.یکی از حیاتی ترین عناصر در فرآیند برنامه

    ریزی درسی،تعیین هدف یا اهداف می باشد و برنامه ها برای دستیابی به آن،طراحی و سپس اجرا می شوند.تمام کارها و وضایف اعم از نیازسنجی،تعیین محتوا،روش تدریس،اجرا و ارزشیابی به منظور دستیابی به اهداف شکل میگیرند و عملی می شوند.

    هدف ها در واقع قصد نهایی تعلیم و تربیت بوده و یا نتایجی را مشخص می سازند که انتظار میرود،پس از اجرای یک برنامه درسی،بتوان در رفتار یادگیرنده مشاهده نمود.(کیامنش،1388)

    در واقع یک برنامه درسی که به قصد ایجاد تغییرات در رفتار یادگیرنده اجرا میشود،این تغییرات را همان اهداف برنامه می نامند.مثلا هدف اصلی در آموزش ریاضی که باید در برنامه درسی ریاضی لحاظ شود، ایجاد و توسعه قدرت درک و فهم،استدلال،حل مسئله و تلفیق مقوله های مختلف ریاضی و ارتباط آنها با سایر مقولات است.

    (ابراهیمکافوری،کیمیا،ملکی،حسن،خسرو یبابادی،علی اکبر،1394،بررسی نقش عناصر برنامه درسی کلاین در افت تحصیلی ریاضی سال اول دوره متوسطه از دیدگاه شرکای برنامه درسی،مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی،شماره44،بهار،)

    _محتوا:

    محتوا،دانش(حقایق،تبیین ها،اصول،تعاریف)مهارت ها و فرآیند ها (کنجکاوی،مشاهده،تفسیریافته ها،طراحی تحقیق،اجرای آزمایش ایجاد ارتباط و...)و ارزش ها(اعتقاد به خوب وبد،صحیح و غلط و علاقه به علم و...)است.(هایمان به نقل از لوح ترجمه مشایخ،1386)

    در واقع منظور از محتوای یک ماده درسی عبارت است از دانش سازمان یافته و اندوخته

    شده،اصطلاحات،اطلاعات،واقعیت،قوانین،اصول،روش ها،مفاهیم،تعمیم ها،پدیده ها،مسائل مربوط به همان ماده درسی هستند.(قورچیان،نادرعلی،1384،طراحی و مهندسی برنامه درسی در هزاره سوم،تهران:نشر فراشناختی اندیشه)

    ملکی در تعریف محتوای برنامه درسی بیان می کند:مجموعه مفاهیم،مهارت ها و گرایش هایی که برنامه ریزان آن را انتخاب و سازماندهی میکنند و تعامل یاددهی_یادگیری معلم و شاگرد را تولید میکند.(ملکی،حسن،126:1389)

    _روش ها:

    روش های تدریس از عناصر اصلی برنامه درسی است و در فرآیند آموزش و یادگیری نقش بارزی را ایفا میکند.تحقق هدف های آموزشی از طریق کاربرد روش ها و فنون تدریس امکان می یابد.در برنامه درسی سعی بر این است با انتخاب محتوای مناسب،به ایجاد یادگیری و تغییر رفتار مطلوب پرداخته شود.شیوه ارائه محتوا یا روشی که طی آن سعی میشود،تغییرات مورد نظر در یادگیرنده ایجاد شود ،روش تدریس یا راهبردی یاددهی_یادگیری نامیده میشود.در روش های یاددهی_یادگیری،مواردی چون نحوه ارائه دانش،تغییر نگرش و آموزش مهارت های مورد نظر توسط معلم به دانش آموز،چگونگی ارتباط معلم با یادگیرنده،نحوه استفاده از امکانات و تجهیزات در آموزش،نحوه و میزان مشارکت یادگیرنده در امر یادگیری،چگونگی ارتباط یادگیرندگان با یکدیگر،با محیط،مواد و با وسایل و امکانات آموزشی مورد توجه قرار می گیرد.(میرزالیگی،311:1388)

    _ ارزشیابی:

    ارزشیابی در مطالعه برنامه درسی شامل ارزشیابی برنامه درسی و ارزشیابی یادگیرنده یا همان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می باشد.(اسکایرو،2008؛به نقل از مظاهری،حسن،1395،الگوی طراحی برنامه درسی شایستگی محور دوره ابتدایی

    مبتنی بر اسناد تحول بنیادین،رساله دوره دکتری،دانشگاه آزاد اسلامی)

    3_با کمک سایر منابع علت نیاز به برنامه ریزی درسی را بطور مختصر بیان نمایید.

    با درک اینکه دانش آموزان می باید برای تطبیق یافتن با نیاز های جامعه ای که به سرعت تغییر میکند آماده باشند،معلمان میبایست که آنچه را که به دانش آموزان ارائه می کنند دوباره ارزیابی نمایند.این حقیقت که میزان وسیعتری از اهداف در مدرسه جستجو می شود،نیاز به یک برنامه ریزی دقیق را مورد تایید قرار می دهد.

    اثرات سودمند برنامه ریزی درسی از نظر عزیز ولی پور عبارتند از:

    _برنامه ریزی روشی مناسب برای پاسخ به نیازهای ماست؛امروزه نیاز اصلی ما موفقیت تحصیلی است.

    _برنامه ریزی موجب افزایش تمرکز می شود.

    _برنامه ریزی باعث کاهش اضطراب و فشار روانی می شود.

    _برنامه ریزی باعث تقویت اراده و قدرت تصمیم گیری می شود.

    _برنامه ریزی موجب خوشبینی به آینده و امیدواری است.

    برنامه ریزی متضمن تعیین هدف ها و مقاصد سازمان وتهیه نقشه و برنامه کار است.برنامه ها نشان می دهند که هدف ها چگونه باید تحقق یابند.(استیفن پی،رابینز،1398)

    4_برنامه ریزی درسی چه کمکی به معلم میکند.

    معلمانی که برنامه ریزی می کنند انتظارات خود را به دانش آموزان منتقل می نمایند در نتیجه پیشرفت علمی و یادگیری آنان را بالاتر می بردند.

    همچنین برنامه ریزی باعث جهت دهی موثر و روشن فعالیت ها میشود.

    معلم با برنامه ریزی می تواند رفتار دانش آموزان را پیش بینی و تصویر سازی کند و بهترین راهکار را برای برخورد با آن رفتارها انتخاب کند.

    شرکت در فعالیت های برنامه ریزی درسی به شکل همکاری و تشریک مساعی می تواند به طور عظیمی منجر به افزایش آثار یا صفات حرفه ای در معلمان گردد.

    برنامه ریزی به فعالیت های معلم نظم می دهد و از ایجاد آشفتگی در فعالیت ها جلوگیری می کند.

    برنامه ریزی امکان اشتباه در انتخابات را کاهش می دهد و احتمال رسیدن به هدف و موفقیت را بیشتر می کند.

    برنامه ریزی باعث می شود آموزش کیفیت بهتری داشته باشد و از زمان به طور مفیدتری استفاده شود.


    زهرا خاکی

  • موافق [ ۰ ] | مخالف [ ۰ ]
  • نظرات [ ۰ ]
    • Nilufar Tayebi
    • دوشنبه ۱ ارديبهشت ۹۹

    نقد مقاله از جاهلیت تا جاهلیت | فاطمه پورگیر

    نقد از جاهلیت تا جاهلیت

    با توجه به مقاله بسیار مفید شما و با توجه به تحقیقات بنده این چنین نقد و برسی می کنم.

    پیامبر اکرم فرمودند:

    مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.

    در واقع پیامبر فرموده است که من در بین دو جاهلیت مبعوث شدم که جاهلیت دومی از جاهلیت اولی بسیار مخرب تر است.

    جاهلیت اول را که همان جاهلیت اعراب است و شما ذکر کردید و راجع به آن بحث شد.

    و با توجه به جاهلیت اعراب میتوان شاخص‌های جاهلیت را بررسی کرد.

    مثلاً همانطور که شما در مقاله از جاهلیت تا جاهلیت شرح دادید از شاخص های جاهلیت این بود که:

    _اعراب غذاهای ناجور می خوردند.

    _دختران را زنده به گور میکردند.

    _تبرج داشتند.خلخال به پای زنان می بستند.

    _تجمل گرایی داشتند.

    این شاخص‌ها را اگر بگذاریم کنار اینها می‌شوند شاخص‌های جاهلیت.

    پیامبر فرمودند که نباید چنین چیزهایی باشد.

    حالا می‌خواهیم جاهلیت قدیم را با جاهلیت جدید مقایسه کنیم.

    در قدیم دختران را زنده به گور می کردند اما حالا نه تنها جنین دختر بلکه پسر را هم سقط جنین می کنند.

    و از آنها به عنوان غذا یا در لوازم آرایشی استفاده می کنند.

    گیاهان در رستورانهای شیک ژاپنی،ایتالیایی،اسپانیایی،چینی،سوپ جنین به عنوان غذا سرو میشود.

    همچنین یکی از سناتورهای آمریکایی گفت:در نوشابه کوکاکولا و پپسی از کبد جنین به عنوان طعم دهنده استفاده می شود.

    پس مشاهده می‌کنیم که جاهلیت دومی نسبت به جاهلیت اعراب بسیار گسترش پیدا کرده است.

    از شاخص‌های دیگر جاهلیت گفتیم تبرج گرایی تجمل‌گرایی.

    واژه تبرج از برج ساختن می آید یعنی همان طور که شما مشاهده می کنید روز به روز شرکت ها و خانه ها بزرگتر و با تجملات بیشتری ساخته می شوند. جاهلیت طوری گسترش پیدا کرد که فقط تجمل برای مردم مهم باشد.

    مثلا فرد می‌گوید که چه بپوشم که بیشتر در چشم مردم دیده شود این نوعی تبرج است.

    وبه همین خاطر بود که پیامبر فرموده این جاهلیت دومی بسیار مخرب تر از جاهلیت اولی است. طوری بوده که پیامبر وقتی از جاهلیت دومی برای اصحاب صحبت می کرد،اصحاب پیامبر می گفتند: یا رسول الله آیا واقعاً همچنین مردم جاهلی در آینده وجود دارند؟

    تعجب می‌کردند و چنین چیزی را باور نمی کردند. و می گفتند امکان ندارد که چنین جاهلیتی به وجود بیاید اما حالا مشاهده می کنیم که بسیار بسیار گسترش پیدا کرده است.

    پیامبر (ص) فرمودند: نگه داشتن دین در آخرالزمان مانند نگه داشتن آتش در کف دست است.


    فاطمه پورگیر

  • موافق [ ۰ ] | مخالف [ ۰ ]
  • نظرات [ ۰ ]
    • Nilufar Tayebi
    • دوشنبه ۱ ارديبهشت ۹۹
    به رنج اندر آری تنت را رواست
    که خود رنج بردن به دانش سزاست