1-تعریف کتاب از برنامه ریزی درسی 

برنامه ریزی فرصت های یادگیری در جهت ایجاد تغییرات مطلوب در دانش آموزان و ارزیابی میرانی که این تغییرات صورت گرفته است معنایی است که از برنامه ریزی درسی گرفته می شود. 

2-جعفری ثانی (1382)برنامه ریزی درسی را اینگونه تعریف می‌کند : طرح، اجرا و ارزیابی فعالیت‌های یاددهی - یادگیری به منظور ایجاد تغییرات اساسی در یاد گیرنده. (جعفری ثانی، حسین (1382)،مقدمات و مبانی برنامه ریزی آموزشی و درسی. چاپ :اول، مشهد، نیکو نشر 

3_ برنامه ریزی درسی پیش بینی کلیه فعالیت‌هایی است که دانش آموز تحت رهبری و هدایت معلم در مدرسه و گاهی خارج از آن برای رسیدن به هدف های معین باید انجام دهد. 

4_برنامه ریزی درسی عبارتند از پیش بینی و تهیه مجموعه فرصت های یادگیری برای جمعیتی مشخص به منظور نیل به آرمان‌ها و هدف های آموزش و پرورش است که معمولا در مدرسه انجام می‌گیرد. 

منبع  موارد 3 و 4:ایمانی، محمد نقی، پارسی، فرشته (1388)،کلیات برنامه ریزی، تهران، فرهنگ سبز. 

5_تعریف برنامه ریزی از دیدگاه شخصی :

برنامه ریزی عبارت است از فراهم آوردن فرصت‌های یادگیری برای ایجاد تغییرات مطلوب در دانش آموزان و هماهنگی بین عناصر مختلف آموزشی از جمله روش‌های تدریس، ویژگی های دانش آموزان، ابزار و وسایل آموزشی و… وهم چنین پیش بینی کلیه فعالیت هایی که دانش آموزان تحت رهبری معلم برای نیل به هدف آموزشی انجام می‌دهند. 


جواب سوال 2:عناصر چرخه برنامه ریزی :(کتاب) 


1.هدف :فراهم آوردن تمام منابع دانش و داوری‌های بصیرانه در مورد اهداف تدریس 

2.روشها و مواد و محتوا :تهیه و امتحان روش‌ها و مواد آموزشی بکار رفته در مدارس. 

3.ارزیابی :ارزیابی میزانی که کار برنامه ریزی شده درواقع به هدف هایش رسیده و انتظار داریم که در این مرحله افکار جدیدی درمورد خود اهداف به وجود آید. 

4_بازخورد :باز خورد به دست آمده از تمام تجربیات و نقطه شروعی برای مطالعات بیشتر. این مرحله دلالت بر این دارد که برنامه ریزی یک جریان دورانی است و هرگز پایان ندارد. 

. این 4 جنبه از درون به یکدیگر وابسته اند و تغییرات هر جنبه ممکن است بر همه جنبه ها اثر گذارد. 

. ارزیابی و باز خورد در عناصر چرخه برنامه ریزی عنوان ارزشیابی گرفته اند. 


جواب سوال 3:

(کتاب) باافزایش دانش باید در آنچه می بایست برای یاد دادن انتخاب نمود دقت بیشتری کرد و در اینکه یاد گیری چگونه باید صورت گیرد تجدید نظری کرد. با درک اینکه دانش آموزان  می بایست برای تطبیق یافتن با نیاز های جامعه ای که به سرعت تغییر می‌کند آماده باشند. معلمان می‌بایست آنچه را به دانش آموزان اراعه می‌کنند دوباره ارزیابی نمایند. این حقیقت که میزان وسیع تری از اهداف در مدرسه جست وجو می‌شود نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد.هم چنین باتوجه به انواع بیشتری از روش‌های تدریس، استفاده وسیع تر از وسایل آموزشی و تغییرات قابل ملاحظه در گرایش به رشته ها وروابط بین معلمان و دانش آموزان باید به برنامه ریزی اهمیت بسیاری داد. 

جواب سوال 3: (برنامه ریزی درسی، بای محمد چندری، blogfa. Com, یار محمدیان ،1389)

مربیان و برنامه ریزان امروز نیاز به طراحی، هدایت و سازماندهی تجربیاتی دارند که یادگیرندگان در خلال آنها درک و فهم به دست آورند نه اینکه صرفا اطلاعات و مهارت های انتزاعی و ساده ای را یاد بگیرند و به خاطر بسپارند. بنابراین تدریس و آموزش و باور ها نیازمند تغییر اساسی خواهد بود که این تغییر و تحولات مستلزم شناخت عمیق تر ماهیت برنامه ریزی درسی، مبانی آن و انواع الگو هاو مدلهای برنامه ریزی درسی و ارزشیابی آموزشی است.


جواب سوال 4:(نوشته شده توسط آقای عبدالله پور (گرایش مدیریت و برنامه ریزی) در چهارشنبه 29 آذر 1391ساعت 12:35.هیوا) 

 aabdollpour. blogfa. Cam

_کمک به مدیریت و سازماندهی کلاس 

_زمان بندی فعالیت‌های کلاسی و ایجاد توازن در آنها 

_حرکت منطقی از یک مرحله به مرحله  دیگری از تدریس 

_بکار گیری ابزارهای آموزشی و منابع یادگیری مناسب در تدریس 

_هدایت و نظارت بر یادگیری و فعالیت‌های دانش آموزان 

_اراعه دستور العمل های شفاف به دانش آموزان درمورد فعالیت‌های درسی 

_شروع و خاتمه هدفمند درس 

_ جهت دهی روشن و واضح و مثبت 

_بازخورد مثبت در آغاز کار 

_وضع قوانینی ساده و موثر 


((بیتا انکالی بوشهر))