1_دلبستگی که از ویژگیهای برجسته آدمی است در قرآن .......و درفرهنگ عرفا ....آمده است.


حب _عشق


2_شگفتی و برجستگی دلبستگی یا عشق از چه رو است؟

 

شگفتی و برجستگی این پدیده از آن رو  است که می‌تواند شوری عظیم در انسان برانگیزد و مبدا تحمل قدرت و جسارت ای خیره کننده در  وی شود و او را برای هر گونه خطر پذیری مهیا سازد


3_آز و حرص به معنای .....است


رغبت شدید به چیزی همراه با فعالیت و عمل


4_آزمندی و حرص آدمی بر چند چیز است؟توضیح دهید؟


اینکه آدمی بر چه چیزی هرس و آزمندی نشان دهد متغیر و متفاوت است گاه آدمی آزمند آب و نان خود می شود چنین آزمندی اگر در تنگدستی افتد درماندگی و کفران سر می دهد و اگر در گشایش قرار گیرد ذوق زدگی فخر و بخل شان می دهد .گاه آدمی از آز شکم فارغ و در بند آز دل خویش است و گاه نیز از خود گذشته و آزمند آن است که خلق را برتر آورد


5_چگونه شتابی مناسب و بجا است ؟


آن شتاب مزموم است که عمل پیش از موعد و موقع را به بار می آورد اگر چنین نباشد شتاب در عمل ممدوح خواهد بود


6_چگونه میشود از قدرت ناشی از پیوند محبت آمیز بهره جست؟


به دو گونه یکی با بذل محبت و دیگر با حرمان آن



7_تغییر و تحولی که درنتیجه پیروی از اصل ابراز یا منع محبت در انسان به وجود می آید بسیار ژرف و بنیادی است چرا؟


زیرا در این اصل رابطه ی میان محب و محبوب مورد توجه است درحالی که در اصولی که ناظر به پاداش و مجازات است در درجه اول رابطه ی میان فرد و شی مطرح است و در مقایسه طعم رضای محبوب از طعم پاداش او شیرین تر و درد فراق او از در عذابش تلخ تر است


8_ائمه (ع)در برانگیختن شاگردان خود برای انجام تکالیف و کسب خصایل تربیتی چگونه رفتار میکردند؟


ائمه در برانگیختن شاگردان خود برای تن دادن به تکالیف و کسب خصایل مطلوب تربیتی،از قدرت دلبستگی بهره جسته اند و خشنودی و سرور خویش را در گرو تلاش آنان برای اصلاح خود قرار داده اند.


9_تاثیر ستودن دیگران را بیان کنید؟


ستایش همچون بیان محبت،در مستمع موثر و کارآمد است.البته ستایش بی جا که مرادف چاپلوسی است از این سخن مستثنی است.


10_انواع ستایش کردن را نام ببرید؟


ستایش بی جا،چاپلوسی نامیده میشود.

گاه ستایش به نحو غیابی انجام میشود که در این صورت مستمع را بر سر شوق و ذوق می آورد تا او نیز خود را لایق چنین ستایشی بگرداند.


11_نکوهش کردن را توضیح دهید؟

یکی از مظاهر بارز بی مهری،نکوهش است.نکوهش کردن از ابراز بی مهری غلیظ تر و تندتر است زیرا نکوهش جنبه ی ایجابی دارد و با نفیح* همراه است اما بی مهری تنها سلب مهر است.


12_خداوند در رابطه با"عیب جویی نکردن از دیگران" در قران چه می فرماید؟


و هرگز عیب جویی یکدیگر را نکنید و به نام و القاب زشت،یکدیگر را نخوانید که پس از ایمان به خداوند،نام فسق(بر مومن نهادن)بسیار زشت است.


13_روش عطا وحرمان مبتنی برچه اصلی است؟ویژگی های آن را بنویسید


مبتنی براصل ابرازیامنع محبت است وویژگی آن این است که محبت یاعدم محبت را درکسوت کردارنمودارمیسازد ،نه درقالب بیان،زبان کردارنیزخود منطقی دارد ونفوذ ویژه ای درپی می آورد که ان رادرگفتار نمیتوان جست.



14_کرداردلیل.....است

صدق گفتار



15_ابراز محبت ومنع محبت،هرکدام به چه صورتی نمودارمیشود؟


ابرازمحبت هنگامی که جامه ی عمل بپوشد،بصورت هدیه وهبه به کسی ومنع محبت،به طریق محروم ساختن اواز انچه به وی ارزانی شده بود،نمودارمی شود.



16_چراخداوندخودرا وهاب نامیده است؟


به دلیل کثرت هبه که ارزانی بندگان خویش می کند.


17_چه زمانی خداوندانسان هاراازعطایایی که مظهرمحبت الهی است،بهره ور میکند


هرگاه که انسان هاشایستگی نشان دهندوخودرا قابل محبت خدا گردانند.



18_چه زمانی خداوندعطایایی راکه به انسان داده،از انها دریغ میکند؟


اگرازانان نالایقی سرزند،خداوندانان را به تنگناخواهد فکند.


19_مبنای اصل سبقت درویژگی های انسان،ویژگی......و........است 


آزمندی وشتاب


20_.....و...... باانسان همراه است ودرمسیرهای مختلف، صورتهای متفاوت پیدا میکن.:


حرص وشتاب



21_اصل سبقت بیانگرچیست؟


اصل سبقت بیانگران است که درارتباط تربیتی باید ادمیان را به سرعت وسبقت فراخواندوبدین گونه باتحریک ازمندی وشتاب درانان ،پایه ی برخی تغییرات وتحولات را برای انان فراهم اورد.بافراهم امدن چنین پایه ای ،بسیاری از نیروهای مکنون درادمی فرصت بروز وظهورمی یابند وانچه ازاین طریق حاصل میشود،به سبب وجودسرعت وسبقت مضاعف خواهد بود.


22_تنافس به چه معناست? 


تنافس به معنی زورازمایی افراددرربودن چیزی از دست یکدیگراست وچون طرفین درجریان این کاربه نفس می افتندآن را تنافس گفته اند.


23_سخن قران درباره تنافس چیست؟


سخن قران دراین مورد چنین است که آدمیان که به هرحال به طرق مختلف درگیرزورازمایی هایی باهم میشوند،باید توان خودرا درپی مقصدومقصودی موجه وبنابراین ازراهی موجه به مصرف برسانند وبدین گونه راه های نادرست سبقت(چون حسادت،دروغ پردازی،غیبت،تهمت و....)مستثنی میشود.



24_طبق اصل سبقت روش های تربیتی به چه گونه ای تعیین میشوند؟


 باید به گونه ای تعیین شوندکه امکان هرچه بیشتر پیشی جستن وفراتر رفتن را فراهم اورد.



25_مقصوداز روش تکلیف چیست؟


مقصوداز روش تکلیف آن است که فرد را به تکلیفی درحیطه ی وسع وامکاناتش فراخوانیم‌.



26_تکمیل کننده روش تکلیف،چه روشی است؟


روشی است که درآن بایدافرادرا از حیطه ی عادی وسع ،به بالاترین حدوسع متوجه ساخت.



27_خداونددرفراخواندن مردم به تقوا،۲گونه دعوت به عمل آورده است.هرکدام را توضیح دهید.:



«اتقوا الله ما استطعتم»وگاه«اتقوا الله حق تقاته»

دعوت نخست بانظربه حیطه ی عادی وسع صورت می پذیردوبیان می دارد که تقوارا درهیچ مورد ازمواردی که دروسع شماست فرو نگذارید وروشن است که استطاعت افراد مختلف،از حیث فهم وعزم متفاوت است.لذا درپاسخ به این دعوت،هرکس برحسب استطاعت خویش مبادرت میکند وبدین ترتیب مدارج ومراتب مختلف پدید می آید.

امادعوت دوم به«حق تقوا»نظرداردوآن برترین درجه اسلام وایمان است که درآن،عبودیت بی انانیت،طاعت بی معصیت،شکربی کفروذکربی نسیان،دراوج حاصل است.حق تقوا بااین وصف ،ازوسع بسیاری ازمردم فراتر است،امابااین حال،خداوند همه مردم را به آن دعوت کرده است.این تکلیفی درغایت وسع است ،زیرا برای نیل به بلندایی چون حق تقوا،بایداز حیطه ی عمومی وسع فراتر رفت وهرآنچه از جهدوهمت درتوان است،به کارگرفت.



28_درنظام تربیتی چه چیزی مدنظراست؟


درنظام تربیتی اسلام ،نظربران است که مربی علاوه بررعایت وسع افراد درعرضه ی تکالیف،گاه باید انان را به چیزی«فراتراز وسع»دعوت کندتادرتلاش وپویش به سمت ان«وسع فراتر»انان پدیدارشود.



29_تصویراسلام از انسان چیست؟


آزمندی سیری ناپذیر؛چه،او ازمندخداست واز این رو هرگاه دروسع عادی خود دوام اورد ،بازی را می ماندکه به شیوه مرغان خانگی راه می رود.



30_تکلیف درغایت وسع چگونه روشی است؟


روشی است که همت های بلندرا آزاد می کند.



31_تحریض چیست؟


تحریض آن است که امر مکروهی را چنان بیاراییم که گریز وپرهیز فرد نسبت به آن درهم بشکند وبرآن انگیخته شود.



32_تهییج چه زمانی مذموم است؟


تهییج هنگامی مذموم است که پشتوانه فکری نداشته باشدو کورکورانه انجام پذیرد.



33_چه زمانی تهییج انسان نکوهش پذیر نیست؟


اگر ادمی فکر وانتخاب را پشت سر گذاشته باشه ،تهییج او برعمل به مقتضای فکر وانتخابش نکوهش پذیرنیست وانسان نیزهمواره از چنین تهییجی بی نیاز نیست.



34_درتکالیف دشوارونیز تکالیفی که درحد غایت وسع انسان قرار دارد،........ مورد نیاز خواهد بود 


تحریض


مبنای ۱۲ فرشته خادمی شیما جواد و مریم رشیدی