1_ آیه ی لا یَحِلُّ لَکَ النِسآءُ مِن بَعدُ ولا اَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِن اَزواجٍ وَ لَو اَعْجَبَکَ حُسْنُهُنَّ بیان کننده چیست؟ حسن، چنانچه گفته شد گاه زیبایی محسوس است. این آیه به این مطلب ناظر است و انگیزندگی زیبایی بر انسان را بیان می کند.

2_احسان به چه معناست؟ احسان به معنای آن است که چیزی را به نحوی قرار دهند که دارای حسن باشد و دراینجا نیز حسن به هردو معناست. هرجا حسن به معنای خوبی به کار رود، احسان معنای انعام به کسی را خواهد داشت. احسان همواره فراتراز عدل است. عدل حور محور حق است.

3_دادن یا گرفتن حق مبتنی بر چیست و تفاوت آن با احسان چیست؟ دادن یا گرفتن حق مبتنی بر عدل است، اما احسان آن است که به کسی بیش از حق دهند یا کسی کمتر از آنچه حق اوست بستاند.

4_ خداوند در وصف کسانی که خردناب یافته اند چه می‌فرماید؟ خداوند در وصف کسانی که خردناب یافته اند(اولوالالباب) می‌فرماید که آنان با احسان، بدی را از پیش می‌رانند.

5_ دو اصل تربیت اسلامی رانام برده و بگویید ناظر به چه جذبه ای هستند؟ اصل آراستگی ناظر به جذبه ی حسن واصل فضل ناظر به جذبه ی احسان است.

6_اصل آراستگی بیانگر چیست؟ اصل آراستگی بیانگر آن است که در جریان تربیت، باید صورت آنچه را عرضه می‌شود نیک آراست تا رغبت ها نیز برانگیخته شود.

7_مفهوم تزیین در قرآن به چند معنا به کار رفته توضیح دهید؟ مفهوم تزیین در قرآن به چند معنا به کار رفته است. گاه مقصود از آن، صرفا جنبه ی روانی مسئله است که ممکن است کاملا وهمی باشد و این معنا در بحث مربوط به شاکله ها مطرح شد. اما گاه مفهوم تزیین بیشتر معطوف به واقعیت است.

8_ چرا مربی در برقرار کردن ارتباط تربیتی باید به آراستگی ظاهری بپردازد؟ مربی در برقرار کردن ارتباط تربیتی باید به آراستگی ظاهری بپردازد تا از عوامل ظاهری نفرت وگریز تهی باشد.

9_در توصیه به مسلمانان درمورد آراستگی چه گفته شده است؟ در توصیه به مسلمان نیز همواره با اصرار گفته شده که مستحب است در دیدار با برادران و هم کیشان، بهترین و نظیف ترین لباس ها را به تن کنند و با آراستگی ظاهر شوند. این توصیه ها عمومی است، اما مربیان را به طور مضاعف مورد خطاب قرار می‌دهد. 

10_کلام آینه ی چه چیزی است و هرچه این آینه مصفاتر باشد چه می شود؟ کلام، آینه ی مفاهیم و معانی است. این آینه هرچه مصفاتر باشد به همان میزان بر شفافیت و نفوذ مفاهیم و معانی خواهد افزود. از این رو لازم است مربی بنگرد که معانی و مفاهیم مورد نظر رادر برابر چه آینه ای قرار می دهد.


نازنین سروری