سوال۱:

برنامه ریزی فرصت های یادگیری در جهت ایجاد تغییرات مطلوب در دانش آموزان و ارزیابی میزانی که این تغییرات صورت گرفته اند معنایی است که از برنامه ریزی درسی گرفته می‌شود(کتاب)

برنامه ریزی درسی گفت‌وگوهای پیچیده فرهنگی در مورد تجربه های آموزشی است.(قادری،مصطفی۱۳۹۴)

 برخی از تعاریف برنامه ریزی درسی از دیدگاه اندیشمندان غربی:(( برنامه درسی شامل کلیه تجربه ها مطالعه ها و ها فعالیت های گروهی و فردی و سایر اعمالی است که فراگیر تحت سرپرستی و راهنمایی مدرسه انجام می دهد.))

(( برنامه آموزشی نقشه ای است که در آن فرصت های مناسب یادگیری برای رسیدن به هدفهای کلی و جزئی مربوط برای دانش آموزان و مدارس در نظر گرفته شده است.))

(ملکی،حسن برنامه ریزی درسی راهنمای عمل، انتشارات مدرسه۱۳۸۶،(صص۲۰-۲۵)

دیدگاه شخصی: برنامه آموزشی راهنما و انرژی است برای سازمان دادن و فعالیت های دانش آموزان در جهت رسیدن به هدف مطلوب

سوال۲:

هدف ها، روش ها و مواد، بازخورد ، ارزیابی

هدف ها: فراهم آوردن تمام منابع دانش موجود داوری های بصیرانه در مورد اهداف تدریس چه در مورد دروس یک موضوع خاص یا در مورد برنامه‌ریزی درسی به طور کلی و بررسی دقیق آن ها.

روش ها ومواد: تهیه و امتحان آن روش ها و مواد آموزشی به کار رفته در مدارس که قضاوت می شود بالاترین احتمال دستیابی به هدف هایی را دارند که معلمان در مورد آنها توافق کرده‌اند.

ارزیابی: ارزیابی میزان ای که کار برنامه ریزی شده در واقع به هدف هایش رسیده همچنین ممکن است انتظار را که این قسمت از مراحل کار است و کار جدیدی در مورد خود اهداف برانگیزد.

بازخورد: بنابر این عنصر نهایی بازخورد به دست آمده از تمام تجربیات است تا نقطه شروعی برای مطالعه‌ی بیشتر فراهم نماید.

سوال۳: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن پیوسته دانش جدیدی کشف شده و اثبات می شود و دانش قدیم رد می شود حتی برای متخصصی هم این امکان وجود ندارد که همه چیز را در مورد رشته خود به دارند به این معنا که باید در آن چه که برای یاد دادن انتخاب می‌شود دقت کرد همچنین در اینکه چگونه یادگیری صورت می گیرد باید تجدیدنظر گرد ین موضوع که دانش‌آموزان باید با جامعه‌ای که دائماً در حال تغییر است تطبیق پیدا کنند و علم باید آنچه را که دانش‌آموز ارائه می‌کند ارزیابی کند این حقیقت که میزان وسیع‌تر از اهداف در مدرسه جستجو می شود نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق را مورد تاکید قرار می‌دهد طبیعی است که در یک جامعه در حال تغییر است که جزئی از جامعه می باشد باید تغییر کند که در سال های اخیر شاهد تغییرات زیادی بودیم.

سوال۴: اگر حاصل یک پروژه ملی به شکل منابع مواد است که نیاز است بررسی کنند که آیا آنها مناسب درس هستند و می‌تواند آنها را در دست جدیدی که منطبق باشد با آنچه که قبلا انجام داده ترکیب کند معلم با مسائلی چون انتخاب مقایسه و تطابق روبرو می شود برخورد عاقلانه و مراحل منطقه برنامه ریزی درسی به معلمان کمک می‌کند که این مشکل را بر اساس داوری‌های محکم حل کند همچنین کمک می‌کند که وقتی تصمیم گرفتند آنها را با برنامه‌ریزی درسی خود ترکیب کنند و مهمتر از همه اینکه به آنها کمک می‌کند که به صورت فردی یا با هم کاران دست به برنامه‌ریزی درست بزنند این فعالیت ها نقش حیاتی در حرفه ای ساختن حقیقی معلمان بازی میکند.


رضوان اسود