1_حداقل سه تعریف از برنامه ریزی درسی را از سه منبع مختلف باذکر منبع نوشته سپس تعریف شخصی خود را بنویسید.


١)برنامه ریزی درسی در گذشنه عبارت بود از مطالب کتاب های درسی که به وسیله معلم تدریس و به وسیلخ دانش آموزان حفظ میشد.و غرض از این برنامه ریزی درسی تهیه رئوس مطالب درسی و تدوین آنها بود 

امروزه برنامه ریزی درسی عبارت است از پیش بینی کلیه فعالیت هایی است که دانش آموز تخت رهبری و هدایت معلم در مدرسه ى خارج از آن برای رسیدن به هدف های معین باید انجام دهد


٢)برنامه ریزی درسی عبارت است از پیش بینی و تهیه مجموعه فرصت های یاد گیری برای جمعیتی مشخص به منظور نیل به آرمان ها و هدف های آموزش و پرورش است که معمولا در مدارس انجام میگیرد (محمد نقی ایمانی،فرشته پارسایی،کلیان برنامه ریزی ،تهران:فرهنگ سبز)

٣)برنامه ریزی درسی:طرح و اجرا و ارزشیابی فعالیت های یاددهی -یادگیری به منظور ایجاد تغییرات (حسین جعفری ثانی،مقدمات و مبانی برنامه ریزی آموزش درسی:چاپ اول)

نظر شخصی:فعالیتی در جهت رسیدین بهتر و جلوگیری از اتلاف وقت ،در راه رسیدن به هدف



عناصر چرخه برنامه ریزی را نام برده،و هرکدام را به طور خلاصه توضیح دهید.


١)هدف ها ٢)طرح ها،محتوا ٣)ارزشیابی ها ٤)روش ها

١) مفهوم محتواچیست ؟ محتوای یک ماده درسی عبارت است از دانش سازمان یافته و اندوخته شده، اطلاعات، واقعیات، حقایق، قوانین، اصول، روش ها، مفاهیم، تعمیم ها، پدیده ها و مسایل مربوط به همان ماده درسی.(خلاصه فصل هفتم

خلاصه ای از  فصل7کتاب  اصول ومفاهیم برنامه ریزی درسی تالیف دکتر کوروش فتحی واجار گاه  انتشارات بال 1388  )

٢)ارزشیابی:پامهام معتقد است

که ارزشیابی یعنی تعیین ارزش کردن ارزشیابی آموزشی نظامدار 

دربرگیرنده سنجش رسمی ارزش پدیدههای آموزشی است (

2- خورشیدی- عباس، ارزشیابی آموزشی- ناشر: یسطرون).


٣)اهداف کلی عینی،مقاصد:این عناصر به عنوان نتایج پیش بینی نشده معرفی شده است،نتایجی که مورد انتظار اند،یا نتایجی که به عنوان فعالیت های یادگیریهدفنمد و از پیش طراحی شدهدر نظر گرفته شده اند (فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه الزهرا،دکتر زهرا گویا)

٤)روش ها: روش

 محتوا هر قدر هم مناسب و مهم باشد بدون آموزش در وجود یادگیرنده به رفتار تبدیل نمی شود این درحالی است که از طریق روش «مفاهیم» فهمیده « مهارتها »کسب و «ارزشها» درونی می شوند بر این اساس هر قدر روش ها مناسب تر باشند یاد گیری موثرتر خواهد بود.  در واقع می توان گفت که با اجرای روش های تدریس نظر به عمل تبدیل می شود  وتصمیمات برنامه ریزان درسی و معلمان اجرا می شوند اگر در انتخاب روش ها  دقت لازم نشود  بخشی از تصمیمات اجرا نمی شود و در نتیجه قسمتی از برنامه درسی و محتوا حذف می شود

(منابع و مآخذ

کتاب مقدمات برنامه ریزی درسی دکتر حسن ملکی )


۳_ علت نیاز به برنامه ریزی؟

ما در جامعه ای زندگی میکنیم که در آن پیوسته دانش جدید کشف شده و ثابت میشود دانش قدیم اشتباه بوده است با درک اینکه دانش اموزان میباید برای تطبیق یافتن با نیازهای جامعه ای که به سرعت تغیر میکند آماده باشند معلمان می بایست آنچه را به دانش آموزان ارائه میکنند دوباره ارزیابی نمیایند.این حقیقت که میزان وسیع تری از اهداف در مدارس جستجو میشود نیاز به یک برنامه ریزی دقیق را مورد تاکید قرار میدهد(صفحه ۱۲ و ۱۳)



۴ _ برنامه ریزی درسی چه کمکی به معلم میکند؟

معلم با مسائلی چون انتخاب، مناسبت، مقایسه و تطابق دروس انتشار یافته با نتایج پروژه های ملی در زمینه برنامه ریزی روبرو است.برخورد معقولانه با مراحل منطقی برنامه ریزی درسی به معلم کمک میکند این نوع مشکلات را بر اساس داوری های محکم و مستدل حل کند.همچنین معلمان را قادر خواهد ساخت که وقتی تصمیم خود را گرفتند این یافته ها را به طرز موثری در برنامه درسی خویش ترکیب نمایند و نیز کمک خواهد کرد که منفرداً یا به همراه همکارانشان بر اساسی درست برنامه ریزی کنند.فعالیتهایی از این قبیل نقشی حیاتی در حرفه ای ساختن حقیقی معلمان بازی میکند.(صفحه ۱۸ و ۱۹ و۲۰)



آیناز سبز علی پور